Bakkerijmuseum © Bakkerijmuseum

5 x ontsnappen aan thuiswerk

13 januari 2022

... met musea over arbeid

Ben je het thuiswerk even beu? Laat je afleiden of inspireren door een van deze vijf musea over harde werkers.

1) Ingenieuze industrie

Laat je meeslepen door het leven van verschillende generaties ondernemers, handelaars en arbeiders in het Gentse Industriemuseum. Met een grote collectie aan merkwaardige objecten, historische filmpjes en pakkende verhalen wil het museum de vervlogen industriële samenleving tot leven wekken. Het museum zet met haar verschillende tentoonstellingen telkens een arbeid of ambacht in de schijnwerpers.

Of voor wie in quarantaine moet:

De website van het Industriemuseum zet je aan het werk met leuke doe-het-zelftips. Je kan ook door hun uitgelichte collecties bladeren die volledig online te raadplegen zijn.

© Industriemuseum

2) Verhalen van keramiek

Is pottenbakker worden stiekem waar je van droomt? Dan moét je de verzameling van het Pottenbakkerijmuseum in Raeren gaan bezichtigen. Het museum heeft een van de grootste collecties ter wereld, in het kasteel van Raeren uit de 14de eeuw.

Of voor wie in quarantaine moet:

Ontdek in een uitgebreide video de geschiedenis van het Pottenbakkerijmuseum, in het Raerens Steengoed.

3) Bak jezelf gelukkig

Je eigen broodje bakken? Lekker en boeiend! Met een collectie van meer dan 23 000 stukken vertelt het Bakkerijmuseum in Veurne het verhaal van het bakkersberoep. In hun historische schuur leer je hoe brood gemaakt wordt van graankorrel tot aan je deur. In het decor van de 17de-eeuwse Zuidgasthuishoeve.

Of voor wie in quarantaine moet:

Bak zelf je broodje tijdens de coronaperiode en snuister tussen de vele tips die het museum online heeft gezet.