Ijsje met museumpas © museumPASSmusées

6 ijssalons op een boogscheut van het museum

24 augustus 2023

Voor mij een bolletje pistache en cultuur, graag.

De perfecte afsluiter van een museumbezoek in de zomer? Een goed crèmeke. Deze zes musea liggen in de buurt van enkele van de beste ijssalons in het land. Beter wordt het niet.

1) Oostende: Het James Ensorhuis + AMY & MARY

We beginnen met een klassieker: een ijsje aan zee. Daarvoor zak je af naar Oostende, de thuishaven van kunstenaar James Ensor. Het oude woonhuis van Ensor is tegenwoordig een museum. Zijn schilderijen komen er tot leven en je kan er naar hartelust door zijn spullen snuisteren. Vlak bij het James Ensorhuis ligt ijssalon AMY & MARY. Uitbaters Amélie en Marilyn draaien er smaken in elkaar die je zelf niet kon bedenken. Ga jij voor een bolletje whisky-pecan of liever eclair-smaak?

2) Brussel: ARGOS + Gaston

In onze hoofdstad zijn de ijsjes minstens zo lekker als aan de kust. Dat bewijst Glacier Gaston je met plezier. Met Belgische, kwaliteitsvolle ingrediënten is het altijd een pretje in je mond. Nadat je je ijsje hebt opgepeuzeld op de Vismarkt, kan je met je museumpas nog op bezoek bij ARGOS, centre for audiovisual arts. Dit voormalige pakhuis werd omgetoverd tot the place to be voor audiovisuele kunst. Je vindt er meer dan 5000 (!) kunstenaarsfilms, van de jaren zestig tot nu.

© Glacier Gaston

3) Wépion: Aardbeimuseum + la Fleur de Lait

Aan de oevers van de Maas, in Wépion, ligt la Fleur de Lait, een schattige brasserie die je katapulteert naar grootmoeders tijd. Naast ijscoupes zijn er ook pannenkoeken, wafels en milkshakes, maar er is één item op het menu dat we bijzonder aanraden: het aardbeienijs. Dat wordt gemaakt van een wel heel lokale aardbei, recht uit Wépion zelf. Als je benieuwd bent naar deze rode rakker, moet je zeker halt houden in het Aardbeimuseum in de buurt. Je leert er alles over de kweek en kan er nog een leuk aardbei-souvenir op de kop tikken in de museumshop.

4) Overijse: Huis van de Druif + nICE!

Van de ene vrucht naar de andere. Wat voor Wépion de aardbei is, is voor Overijse de druif. De streek staat al meer dan 100 jaar bekend om zijn druiventeelt. De serristen zijn er trots op hun job en delen hun kennis maar al te graag met jou in het Dru!f, huis van de tafeldruif. Een klein museum over een grote passie. Voor een romige afsluiter moet je bij ijssalon nICE! zijn, waar je zowel een hoorntje als een rijk gevulde coupe dame blanche kan bestellen. Mag dat met extra slagroom, alsjeblieft?