Daguitstap naar La Louvière © Elsa Wittorski – Keramis.

Uitgestippeld: daguitstap naar La Louvière

17 september 2018

In deze Uitgestippeld laten we ons cultureel verantwoord licht schijnen over La Louvière.

Wat is er te zien, wat valt er te doen en waar moet je zijn? Neem je museumpas bij de hand en volg de handig uitgestippelde route met ons.

Keramis - Centrum van de Keramiek

Onze eerste stop is het Keramis - Centrum van de Keramiek. We zijn met de trein, want dit museum ligt op letterlijk één minuut wandelen van het station La Louvière-Centrum. Het kunstencentrum Keramis is gewijd aan Belgische keramiek en werd gebouwd op de plek waar zich vroeger de fabrieksgebouwen van aardewerkproducent Royal Boch bevonden. Oud en nieuw gaan hier hand in hand en dat wordt gereflecteerd door de architectuur. De drie overgebleven en historisch geklasseerde steenkoolovens werden gecombineerd met een hedendaags bouwwerk. Het vormt de ideale achtergrond voor de collectie en de tijdelijke tentoonstellingen die zowel de geschiedenis van Royal Boch tonen als hedendaagse kunstenaars in de schijnwerpers zetten.

© Elsa Wittorski – Keramis.

Centre de la Gravure et de l'Image Imprimée

Na een korte wandeling van slechts vijf minuten komen we vervolgens aan bij het tweede museum van de dag: het Centre de la Gravure et de l'Image Imprimée. Ontdek hier fascinerende technieken tijdens een bezoek aan de tijdelijke tentoonstellingen die draaien rond erfgoed en hedendaagse grafiek en drukkunst. Voor elke tentoonstelling worden er telkens een actief bezoek, een spelparcours en een creatief atelier georganiseerd. Er wordt ook aan de kinderen gedacht met een tekenhoekje waar ze kennis kunnen maken met het grafisch medium. We blijven nog even hangen in de artshop (waar je een groot aanbod vindt aan affiches, catalogi, postkaarten, zeefdrukken, lithografieën, etsen en boeken) en het uitgebreide documentatiecentrum.