Summer Party © Stichting Boghossian - Villa Empain

11 onweerstaanbare vakantietips in de Belgische musea

17 juni 2021

Welk vakantietype ben jij? Kies het museum dat het beste bij je past.

Blijf je deze zomer toch nog liever dicht bij huis? Gelukkig hoef je voor jouw ultieme vakantie-ervaring niet te ver lopen. Uit onderzoek van museumPASSmusées blijkt dat 53% van de Belgen op vakantie graag een museum bezoekt. En of je nu op zoek bent naar rust of actie: het Belgische museumaanbod is zo divers dat er voor elk type vakantieganger wel een museum is.

Voor fijne familiemensen

Neen, mama heeft de komende weken geen vergadering meer en neen, papa moet niet meer zo veel aan zijn computer zitten. Deze zomer krijg je de kans om nogal wat gemiste familiemomentjes in te halen en daar bovendien een leerrijke uitstap voor je koters aan te koppelen. In de Plantentuin Meise, waar Koning Amaryllo jouw kinderen rondleidt in zijn wonderlijke plantenrijk, of anders in Musée L in Louvain-la-Neuve, dat de deuren wagenwijd openzet voor families. In Brussel is er Autoworld Brussels - want boys will be boys (and girls will be girls, uiteraard).

Voor ontspannen onthaasters

Je mailbox is leeg, je agenda afgewerkt? Goed, zet nu je smartphone uit en laat je zintuigen het overnemen. Tijdloos ronddwalen kan je in elk museum, maar de stille witte ruimtes van WIELS of de sobere setting van het Fotografiemuseum in Charleroi maken je extra zen. Van zen gesproken: de Stichting Boghossian, gelegen in de schitterende Villa Empain, focust in haar programma onophoudelijk op de dialoog met het mindfulle Oosten - daarover valt voor ons veel te leren. Meer een buitenmens? Struin door het uitgestrekte park rond het Koninklijk Museum van Mariemont. Voel je het al? Yep, dat heet: vakantie.

Voor actieve avonturiers

Jij hebt een bureaujob maar eigenlijk barst je van energie, en dus betekent vakantie voor jou: bewegen. En jawel, in heel wat Belgische musea kan je meer doen dan kijken alleen. In het Sportimonium in Hofstade meet je je fysieke conditie met die van topatleten, in het Openluchtmuseum Bokrijk in Genk reageer je al je professionele frustraties af op een stevig stuk brooddeeg tijdens een (overigens vredevolle) cursus brood bakken. Trommel een bende vrienden op, trek je rubberlaarzen aan en ga op verkenning in de Brusselse underground: het Riolenmuseum voorziet in gids en neusknijpers.

Al deze musea bezoek je gratis en zo vaak je maar wilt met je museumpas.

NOG GEEN MUSEUMPAS? ►BESTEL 'M NU!

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

306 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas