MoMu café © Jeroen Broeckx - MoMu café

7 leuke museumcafés en -restaurants

7 maart 2024

Cultuur met een koffie of een croque

Je portie cultuur heb je na een museumbezoek wel binnen, maar je rammelende buik wil vast ook wat. Gelukkig hebben heel wat musea een leuk café of restaurant met een menukaart om duimen en vingers bij af te likken. Op deze 7 plekken kan je rustig napraten met een koffie, een croque of een culinair diner.

1) Modern tafelen in MSK Gent

Mub’art is het restaurant in het Museum voor Schone Kunsten Gent. Het is een hedendaagse plek die Gents-Belgisch-Franse keuken serveert met een twist, en vegetariërs vinden er ook hun meug. Hierbij gaat de keuken graag aan de slag met lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Een welgekomen pauze, want na zo’n 600 beeldende kunstwerken van de middeleeuwen tot nu, krijgt een mens al eens honger. Zeker de levensechte stillevens met sappig fruit kunnen je goesting behoorlijk aanscherpen.

2) Proeven van de Afrikaanse keuken in Bistro Tembo

De muziek, de adembenemende fauna en flora, de dans en de rituelen: na een bezoekje aan het AfricaMuseum in Tervuren ben je vast helemaal verliefd op het continent. En je weet wat ze zeggen: liefde gaat door de maag! In Bistro Tembo staan naast typische Belgische gerechten ook Afrikaanse klassiekers op het menu, zoals bobotie en kip moambe. Kom je alleen je dorst lessen, dan zijn de Congolese biertjes Tembo en Simba een aanrader. En dat allemaal met een magnifiek uitzicht op het park. Santé!

Bistro Tembo - AfricaMuseum
© Bistro Tembo - AfricaMuseum

3) Ontspannen koffiedrinken in het Fotografiemuseum Charleroi

Sinds 1987 heeft het Fotografiemuseum onderdak in het voormalige karmelietenklooster van Mont-sur-Marchienne. Neem je tijd om de uitgebreide fotografische collectie te bewonderen: 80.000 afdrukken en drie miljoen negatieven! Geniet daarna van een hapje en een drankje in het moderne museumcafé. Je hebt er zicht op het park van de karmelieten: een lap groen van zo’n 85 are met een aantal beschermde boomsoorten. Op de parkmuren vind je foto’s die ooit werden tentoongesteld in het museum. Het loont dus zeker de moeite om na een koffietje ook even de benen te strekken.

4) Juice en jazz in Kaffee Damast in Texture

Kortrijk, de mooie stad langs de Leie, was vroeger het kloppend hart van de vlas- en textielnijverheid. Een geschiedenis die het museum Texture je graag vertelt. Je passeert er oude machines, mag voelen aan de zachtste stoffen en gaat er ook zelf aan de slag. Nadien kan een bezoek aan het trendy Kaffee Damast niet ontbreken. De kok serveert je streekgerechten met seizoensgebonden ingrediënten en elke derde zondag van de maand krijg je nog iets extra op je bord: de Vlazz Jazz Jam Sessies! Van 19 tot 23u vult het vintage interieur zich met een heerlijke dosis jazzmuziek

WIELS café