M Leuven terras © Diederik Craps - M Leuven

7 zomerse museumterrassen

27 juli 2023

Aperitief met een vleugje cultuur

In de zomer mag het allemaal wat meer relaxed, maar we blijven toch liever niet te lang op onze culturele honger zitten. Ideale combi-formule: een museum met een zonovergoten terras. Op het dak, aan het water of middenin de stad: deze musea schenken je met plezier een drankje in.

1) M Leuven: zomerbar met Radio Willy

Deze zomer is Leuven dé hotspot voor apero-lovers, want M Leuven heeft er opnieuw zijn geweldige ZoMerbar geopend. Met zicht op de tuin - en half overdekt, ideaal voor onvoorspelbaar weer - nip je er zorgeloos van je drankje. Boomers zullen in hun handjes wrijven, want de hele zomer lang zit Radio Willy live in de ether van op dit zomerterras, met dj’s als Tomas De Soete en Stijn Meuris die het mooie weer maken. Vergeet vooral niet tussen het meezingen door een bezoekje te brengen aan de schilderijen en installaties van kunstenaar Leen Voet. Win-win!

2) La Boverie in Luik: aan de oevers van de Maas

Ben je de tijd uit het oog verloren door de prachtige architectuur in La Boverie en begint je maag ondertussen te knorren? Brasserie Bovaria is je reddende engel. Kies een tafeltje op het terras langs het water en laat het vakantiegevoel maar opborrelen. Je kan er de fameuze boulets liégeois proberen of je verlangen naar zoet invullen met een Dame Blanche. Niet zoveel honger? Er staan lekkere aperitiefjes op het menu.

© Bovaria bij La Boverie

3) Kasteel van Gaasbeek: toosten op Bobette

Deze zomer heb je een extra reden om het Kasteel van Gaasbeek te bezoeken. Niet alleen schittert het kasteel na drie jaar renovatie weer in volle glorie, er is in het voormalige koetshuis een gezellige zomerbar bijgekomen. Die draagt de bijnaam van de laatste bewoonster van het kasteel: markiezin Arconati Visconti -  ‘Bobette’ voor de vrienden. Vlij je neer in de strandstoelen en waan jezelf een echte kasteelheer of -dame, nippend aan een glas, terwijl de kinderen hun eigen kasteel bouwen in de zandbak.

4) BOZAR in Brussel: zicht op de stad

Wat zie je zo allemaal van op een dak? Schoorstenen, stellingen, wapperende was… het collectief Every Island ging met die verbeelding van de ‘bovenste laag’ van de stad aan de slag. Ze richtten het rooftop terrace van BOZAR in. Het dak wordt een soort mini-stad waar je niet alleen iets kan eten en drinken, maar waar je ook geniet van muziek, een film of een lezing. Geniet van dit Brussel-in-Brussel, vanuit een wel heel bijzonder perspectief.