M Leuven terras © Diederik Craps - M Leuven

7 zomerse museumterrassen

27 juni 2024

Aperitief met een vleugje cultuur

In de zomer mag het allemaal wat meer relaxed, maar we blijven toch liever niet te lang op onze culturele honger zitten. Ideale combi-formule: een museum met een zonovergoten terras. Op het dak, aan het water of middenin de stad: deze musea schenken je met plezier een drankje in.

1) M Leuven: zomerbar met Radio Willy

Deze zomer is Leuven dé hotspot voor apero-lovers, want M Leuven heeft er opnieuw zijn geweldige ZoMerbar geopend. Met zicht op de tuin - en half overdekt, ideaal voor onvoorspelbaar weer - nip je er zorgeloos van je drankje. De hele zomer lang zit Radio Willy live in de ether en op donderdagavond maakt het terras plaats voor een heuse afterwork. Vergeet vooral niet tussen het dansen door een bezoekje te brengen aan ‘Alias’, de onderzoekstentoonstelling over fictieve kunstenaars. Win-win!

2) La Boverie in Luik: aan de oevers van de Maas

Ben je de tijd uit het oog verloren door de prachtige architectuur in La Boverie en begint je maag ondertussen te knorren? Brasserie Bovaria is je reddende engel. Kies een tafeltje op het terras langs het water en laat het vakantiegevoel maar opborrelen. Je kan er de fameuze boulets liégeois proberen of je verlangen naar zoet invullen met een Dame Blanche. Niet zoveel honger? Er staan lekkere aperitiefjes op het menu.

© Bovaria bij La Boverie

3) Kasteel van Gaasbeek: toosten op Carletto

Na de pop-up zomerbar van vorig jaar heeft het Kasteel van Gaasbeek er nu een vaste stek bij. Caffè Carletto huist in het voormalige koetshuis en is een eerbetoon aan kasteelbewoner Carletto, die al op 20-jarige leeftijd gestorven is. Carletto had roots in Italië, dus kreeg ook het café een Italiaanse twist. Wanneer het warm wordt, komen ook de strandstoelen buiten. Vlij je neer en waan jezelf een echte kasteelheer of -dame, nippend aan een glas, terwijl de kinderen hun eigen kasteel bouwen in de zandbak.

4) BELvue museum in Brussel: een oase van rust

Frieten, bier, chocolade… maar België is toch wel meer dan dat, nietwaar? Het BELvue museum informeert je maar wat graag over België en haar rijke geschiedenis. De knusse binnenkoer van het museum, tevens het terras van het restaurant, is bovendien een echte oase van rust in het stadscentrum. Je kan je er tegoed doen aan zowel een drankje, een dessert als een volwaardige lunch.

Abdij van Stavelot