Houten drukletters © Photo by Bruno Martins on Unsplash

4 weetjes over de boekdrukkunst

15 april 2020

Dingen die je vast nog niet wist over Christoffel Plantijn en zijn kunstvorm

In deze quarantainetijden wordt er over de hele wereld nogal wat afgelezen, want godzijdank hebben we toch nog steeds: het boek. Verschillende musea eren met hun collecties de boekdrukkunst of een van haar pioniers: Christoffel Plantijn. Van zodra de musea weer geopend zijn trek je erheen, gewapend met deze weetjes.

1) Drukken = wereldvrede?

Deze drukpers kan je zien in het Maison de l’Imprimerie in Thuin. De vermelding ‘Liberty’ verwijst naar een bepaald type pers, maar de boekdrukkunst heeft op een andere manier ook veel met vrijheid te maken. De Antwerpse drukker Christoffel Plantijn dacht bijvoorbeeld dat de wereldvrede nabij was als iedereen maar toegang had tot kennis. Was het maar zo simpel …

© Maison de L'Imprimerie

2) Prille globalisering

We weten niet wie het proces van het drukken met losse letters precies bedacht heeft - waren het de Chinezen, de Mesopotamiërs of toch Johannes Gutenberg? In ieder geval was de boekdrukkunst een prille vorm van globalisering met enorme gevolgen. Wetenschap en literatuur konden nu op grote schaal verspreid worden - denk aan de manier waarop eeuwen later het internet dezelfde rol zou spelen. Heel wat internationale musea, van Dordrecht over Nantes tot Massachusetts, besteden aandacht aan de edele kunst van het drukken - gun ze zeker een bezoekje.

3) Plantijn, de visionaire uitgever

In de Lage Landen komt de boekdrukkunst tot bloei in Antwerpen. Maar wist je dat ‘onze’ Plantijn eigenlijk een anderstalige nieuwkomer is? Hij wordt in 1520 in Frankrijk geboren en komt in 1576 op de Antwerpse Vrijdagmarkt wonen. Hij schakelde gezwind zijn hele familie in het drukkersbedrijf in. Wie graag het hele verhaal van de meester-drukker beluistert, kan terecht  bij de app 'Plantin visionair uitgever’ van het Museum Plantin-Moretus.