Planetarium Brussel © Planetarium Brussel

6 meditatieve plekken in en rond het museum

26 januari 2024

Omdat het deugd kan doen om even (af) te dwalen

Soms zou je je gedachtenstroom even op pauze willen zetten, toch? Deze musea helpen je daar graag bij. Van een workout tot azuurblauw water en een betoverende sterrenhemel: hier kom je tot rust

1) Zweten om te vergeten in het Belfort van Bergen

Niets werkt zo meditatief als lichaamsbeweging, dat is bewezen. Het Belfort van Bergen beloont je inspanningen dubbel, want na de beklimming van de 365 treden van de toren wacht je niet alleen een high van endorfines, maar ook een uitgestrekt uitzicht over de stad. Om stil van te worden …

2) Naar de visjes kijken in het Aquarium-Museum

Er is wel degelijk een reden dat er video’s bestaan met daarop flakkerende haardvuren of aquaria vol zwemmende vissen. Mensen worden er rustig van. Verkies je the real life experience, trek dan naar het Aquarium-Museum in Luik, en ga er lang, héél lang voor een bokaal staan.

Aquarium-Museum Liége
© Aquarium-Museum Luik

3) Weg van de wereld in de Hendrik Consciencebliotheek

Ook boeken zijn een ideale manier om even je gedachten te verzetten en te ontsnappen naar een andere (fantasie)wereld. Zeker als die boeken zich in een fenomenaal decor bevinden, zoals dat van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience. Deze Antwerpse bibliotheek komt net uit een Harry Potter-film en bewaart maar liefst 35 kilometer aan lectuur! Begeef je naar de oude Nottebohmzaal en laat het warme decor en de stilte je gedachtenstroom even tot rust brengen.

4) Duik in een bad van licht in mudel

Je kan je uiteraard ook verliezen in de kunsten zelf, en een van de meest geschikte plekken om dat te doen is het Museum van Deinze en de Leiestreek - het mudel. Wandel rustig naar hét topstuk van het museum: het imposante doek Bietenoogst van kunstenaar Emile Claus. Het werk is maar liefst 3,30 bij 4,80 m groot en beeldt de arbeid van het oogsten af, badend in het zachte licht waarvoor Claus bekendstaat. Een kanjer van een doek dus, waarin je jezelf, zittend op een bankje, gerust een halve dag kunt verliezen.