Arboretum Kalmthout © Arboretum Kalmthout

6 mooie boswandelingen rond musea

4 november 2022

Van kunst tot knisperende bladeren

Benodigdheden voor je volgende uitstap: je museumpas en een paar stevige schoenen! Nu de kruinen vol rode en gele bladeren staan en paddenstoelen uit de grond schieten, is een boswandeling ideaal. Gelukkig hoef je daarbij je museumbezoek niet te laten. Deze 6 musea combineer je perfect met een verfrissende tocht tussen de bomen.

1) Bos- en Watermuseum ‘P. Noé’: de perfecte voorbereiding

Geen betere manier om je voor te bereiden op een boswandeling, dan een bezoek aan het Bos- en Watermuseum 'P. Noé' in Spa. Waarom kronkelt een rivier? Hoe vinden vogels hun weg terug naar huis? En kan je aan de ringen in een boomstam weten hoe oud hij precies is? Met je vergaarde kennis trek je nadien naar het bosrijke gebied rond het museum. Volg de rode, blauwe of gele wandeling en luister naar de natuur.

2) Abdij van Stavelot: langs de kronkelende Amblève

Aan de oevers van de Amblève doemt de Abdij van Stavelot op - een van de oudste kloosters van België. In de oude abdijgebouwen vind je vandaag een museum rond de dichter Guillaume Apollinaire, een rond het beroemde racecircuit van Spa-Francorchamps én een die de geschiedenis van het domein onthult. Maar vergeet zeker niet na een bezoekje ook de omgeving te verkennen! De 12,5 kilometer lange Forellenweg vertrekt vanuit Stavelot en nodigt je uit om al wandelend de loop van de Amblève te volgen.

© Foto van @Vanlife_Voyages (Instagram) op de Forellenweg

3) LABIOMISTA: tussen kunst, beuken en dromedarissen

Het wonderlab van kunstenaar Koen Vanmechelen bevindt zich vlakbij de Genkse Terhills. Een openluchtmuseum met een twist, want naast kunstinstallaties kruis je onderweg ook dromedarissen en bonte paradijsvogels. In een boeiende audiogids legt Vanmechelen zelf uit wat al die dingen te maken hebben met elkaar. LABIOMISTA loopt over in het Nationaal Park Hoge Kempen, waar uitgestrekte dennenbossen, heidevlakten en waterplassen het decor vormen voor je sportieve afsluiter.

4) AfricaMuseum: hier wil je je camera bovenhalen

Met je museumpas spaar je niet alleen museumtickets uit, maar ook vliegtickets. In het AfricaMuseum proef je van het hedendaagse Afrika alsof je er middenin staat. Maak kennis met de Afrikaanse cyberspace in AfricaTube, luister hoe Lingala klinkt en sta oog in oog met een levensgrote olifant. Rond het magnifieke gebouw ligt niet alleen een park, maar ook een heel arboretum. Opwarmen doe je nadien met een warme chocomelk in de brasserie van het museum.