Marc Wallican - KOERS - 2021 © Marc Wallican / KOERS

6 mooie fietstochten rond musea

7 september 2023

Want sport en cultuur, dat geeft vuur

Een beetje sport toevoegen aan je museumbezoek? Neem eens de fiets om op je bestemming te geraken. Smeer je ketting (en je kuiten) en volg een van deze zes routes langs weilanden en historische dorpen. Startpunt of eindmeet: het museum!

1) Met de wind in de rug naar het Kasteel van Seneffe

Het Domein van het Kasteel van Seneffe is een elegant 18e-eeuws domein met een oranjerie, een neoclassicistisch theater, een volière en tuinen, allemaal gelegen in het park van 22 hectare. Proef het kasteelleven en duik in het hart van het museum om de sfeer en het leven tijdens de Verlichting te ontdekken. Fiets na of voor je bezoek de pittige fietslus (28 kilometer!) door de natuur rond het Kasteel van Seneffe. Hopelijk heb je de wind in je rug!

2) Abdijmuseum Ten Duinen als uitvalsbasis

Spring op je fiets en ontdek de verhalen langs het fietsparcours van 30 kilometer tussen Koksijde en Veurne. Duik in het rijke verleden van de streek terwijl je langs oude Romeinse nederzettingen en middeleeuwse bouwwerken zoeft. Als kers op de taart is er het prachtige Abdijmuseum Ten Duinen, waar je fietsavontuur start en eindigt. Het museum toont unieke collectiestukken zoals prachtig versierde tegels, maar ook voorwerpen die de Duinheren van weleer dagelijks gebruikten.

3) Koersen naar het Koersmuseum

Geen beter vertrek- en eindpunt voor een fietstochtje dan KOERS. Museum van de Wielersport. Het is de plek bij uitstek waar je het wielervirus opdoet en de passie voor de fiets deelt en beleeft. In het museum zelf vind je oplaadpunten, fietslockers en douches. Je vertrekt er bijvoorbeeld voor de Jempi Monseréroute, genoemd naar de gelijknamige wielerheld. Na je terugkeer onderneem je een museumrit door de geschiedenis van het wielrennen, met uitzonderlijke trofeeën, koersfietsen, actiebeelden en zoveel interessante wielerobjecten. Voor een gezellige finish of een energierijke bevoorrading kan je terecht in het KOERSkaffee.