Mercatormuseum © Mercatormuseum

8 mooie musea rond geschiedenis en archeologie

21 april 2022

Beam us up, Scotty, voor een boeiende trip terug in de tijd.

Sommige mensen zijn gewoon geboren in de verkeerde tijd. Droom jij stiekem van hoepelrokken, was jij in een vorig leven Romeins legionair of sterker nog: voel je zo af en toe de aandrang een wild dier te lijf te gaan met een handbijl? Dan hoor jij thuis in  deze 8 musea voor geschiedenis en archeologie. Laat je volledig gaan!

1) Eperon d’Or, Izegem: what a shoe can do

Wie Izegem zegt, zegt: schoenen. En ook: borstels. De West-Vlaamse industriestad raakte verknoopt met deze twee producten, waarover je alles te weten komt op de prachtige art-decosite Eperon d’Or. Niet alleen de geschiedenis van Izegem staat hier centraal, maar ook het verhaal van de industriële revolutie, die de stad vanaf eind negentiende eeuw tot in de jaren 1970 tot bloei bracht.

2) Gallo-Romeins Museum: voor stoere meiden en kerels

Bezorgt de film The Gladiator - hmmm, die Russell Crowe - je nog steeds kippenvel? Dan is het in het Gallo-Romeins Museum van Tongeren dat je moet zijn, voor een kennismaking met de Romeinse cultuur en geschiedenis. Levensechte wassen beelden, didactische filmpjes en maquettes brengen de vele topstukken tot leven. Ontdek de geschiedenis van dat volkje dat ons - bij Toutatis! - nog steeds zo fascineert.

© Patrick Mathei

3) Mundaneum: alle kennis ter wereld bijeen

Het was een Google-avant-la-lettre: Henri La Fontaine en Paul Otlet, oprichters van het Mundaneum, wilden alle kennis ter wereld verzamelen, classificeren en toegankelijk maken voor iedereen. Klein verschilletje met Google: ze streefden daarmee wel degelijk de wereldvrede na. In Bergen ontdek je het levenswerk van deze pacifisten, die zelf terecht hun plekje in de geschiedenis  - en op Wikipedia - hebben verdiend.

4) La Fonderie: ons eigen Manchester

Wist je dat Sint-Jans-Molenbeek in Brussel vroeger ‘het Belgische Manchester’ werd genoemd? Dat is geen toeval: de gemeente was zo sterk geïndustrialiseerd - met dank aan de aanwezigheid van het kanaal - dat het de vergelijking met zijn Britse evenknie kon doorstaan. Daar in Molenbeek getuigt vandaag nog het Brussels Museum voor Arbeid en Industrie - ofwel: La Fonderie - van die geschiedenis. Een omvangrijke collectie gereedschap en machines flitst je zo terug naar de tijd van toen.

© RV

Wil je ook op stap? Met de museumpas kan je meer dan 200 musea in België bezoeken. Een heel jaar lang.

ONTDEK DE MUSEUMPAS

5) Mercatormuseum: dol op de wereldbol

Kent iemand Gerard de Cremer? Neen? Wacht: Gerard Mercator, dan? We dachten het al. Onze beroemdste Belgische cartograaf staat centraal in het Mercatormuseum, en maakt zonneklaar waarom hij als grondlegger van ons huidige kaart- en atlassensysteem zo’n belangrijke rol heeft gespeeld in de ontdekking van de wereld. Bewonder in de collectie in Sint-Niklaas vooral twee zeldzame globes uit de zestiende eeuw.

6) Wellington Museum: Napoleons ondergang

Wie een beetje zijn geschiedenis kent, weet dat de hertog van Wellington de daimon was van Napoleon Bonaparte, en dat daar in Waterloo the final battle werd gevochten die de kleine Fransman met de grote hoed fataal zou worden. Het Wellington Museum is gesitueerd in de herberg die Wellington die beroemde junidagen van 1815 gebruikte als hoofdkwartier.