Kasteel van Gaasbeek © Luc Van Muylem - Kasteel van Gaasbeek

Het Kasteel van Gaasbeek heropent in volle glorie

30 juni 2023

Directeur Isabel Lowyck vertelt ons over het verleden, de toekomst en de dromen

Hoe feeëriek het Kasteel van Gaasbeek er misschien nog uitzag, het gebouw was in 2020 dringend aan een grondige restauratie toe. Drie jaar lang waren de poorten gesloten en op 1 juli 2023 zwieren ze weer open voor het publiek. Temidden van de heuvels van het Pajottenland, schittert het kasteel opnieuw in volle glorie. Een bijzonder stukje verleden, maar met een hedendaagse geest.

Wat is het verhaal achter dit monument, wat staat er deze zomer op het programma en wat brengt de toekomst? Wij gingen in gesprek met de directeur, Isabel Lowyck

► Je bezoekt het Kasteel van Gaasbeek gratis met de museumpas, net als 230 andere musea. Heb jij er nog geen? Koop hem hier.

In het spoor van de markiezin

“We staan met het hele team te popelen om onze deuren weer open te zetten”, zegt Isabel Lowyck ons een weekje voor de opening. Drie jaar lang veranderde het kasteel in een werf om de erfenis van haar laatste inwoner, markiezin Arconati Visconti, in ere te herstellen. “De markiezin is de rode draad in ons verhaal. Het was een vrouw met enorm veel verbeelding en een passie voor kunst en geschiedenis”, vertelt Isabel.

“Voor haar was het kasteel een soort toevluchtsoord, ver weg van haar drukke leven in Parijs. Het gebouw voelt als een waar theaterdecor waarin de markiezin haar fantasie de vrije loop liet en kon zijn wie ze wou. Aan de hand van briefwisselingen, collectiestukken en wetenschappelijk onderzoek leerden we haar steeds beter kennen en konden we de ruimtes terugbrengen naar de staat waarin zij ze bedacht heeft.”

“Het voelt misschien alsof je een ridderverhaal instapt, maar niets is minder waar. Het kasteel is een mix aan verschillende stijlen, waarin de markiezins liefde voor de neoklassieke stijl af en toe opduikt”, zegt Isabel. “De collectiestukken keren pas in 2024 terug. Dit jaar zoomen we in op de restauratie zelf. Je krijgt het kasteel in zijn puurste vorm te zien en ziet details die je nooit eerder opmerkte.”

© Simon Vanboterdael - Isabel Lowyck in het Kasteel van Gaasbeek

Samenwonen met vleermuizen

Het kasteel kan je moeilijk los zien van de omgeving: een heuvelachtig park met vijvers en kilometers wandelpaden. “Die symbiose met de natuur is ook in het kasteel zelf te zien”, volgens Isabel. “Een van mijn favoriete plekken in het museum is bijvoorbeeld de kijkzolder, waar een groot gaas hangt voor de vleermuizen. Onlangs mochten we ook nog een nestje valken en een kerkuilen ontvangen.”

“Ik hoop dat deze plek rust biedt aan iedereen die hem bezoekt. We zijn allemaal dagelijks druk in de weer en dit domein, op een boogscheut van Brussel, is een plaats om te onthaasten. Dat was ook zo voor de markiezin.”

Een spetterend zomerprogramma

Je kan je ogen de kost geven aan de prachtige ruimtes, maar er is nóg meer te doen deze zomer: “Vanaf 1 juli opent ook de filmische expo van theatergezelschap FC Bergman”, vertelt Isabel enthousiast. “Voor Ne mobliez mie liet het gezelschap zich inspireren op Parijse fotoplaten van de markiezin, al poserend in een pagepakje. Daaruit blijkt haar intens verlangen naar andere levens en tijden. Een gevoel dat FC Bergman heeft gecapteerd in korte films die je nog tot 5 november kan bezichtigen in de kasteelkamers.”

“Daarnaast hebben we deze vakantie ook een pop-up zomerbar, Bar Bobette, genoemd naar de koosnaam voor de markiezin. Het is er heerlijk vertoeven onder de lindeboom, met zicht op het groene kasteelpark.”

Uitkijken naar 2024

“De heropening kreeg afgelopen tijd onze volle aandacht, maar we broeden ook op andere plannen”, zegt Isabel. “In het najaar organiseren we bijvoorbeeld de Maand van de Verbeelding, waarin we kwetsbare groepen de kans geven om langs te komen. Het kasteel moet een plek zijn voor iedereen en we zijn ervan overtuigd dat cultuur je helpt om je beter in je vel te voelen.”

“In 2024 brengen we ook de collectie terug. We kijken ernaar uit om, naast de markiezin, ook andere figuren in de kijker te zetten en hun verhalen te mogen vertellen. Verder gaan we ook de binnentuin nog restaureren en maken we ruimte voor een nieuwe brasserie aan de ingang van het park.”