Sint-Carolus Borromeuskerk © Sint-Carolus Borromeuskerk - Antwerpen, Hendrik Conscienceplein

Op wereldreis in België: Italië

27 juli 2023

Proef ‘la dolce vita’ zonder de landsgrenzen over te steken

Geen hele zomer de tijd om verre oorden op te zoeken? Of wat krapper bij kas dit jaar? De museumpas to the rescue. Tijdens de zomervakantie stippelen we vier daguitstappen uit die je even - met je gedachten - wegnemen uit België. Pak je koffers en verken België als een echte toerist.

Na een dagje China trekken we terug naar Europa. Meer bepaald naar … La Bella Italia! En dat kan gewoon in ons eigen Antwerpen. Maak je klaar voor een cappuccino op een zonovergoten terras, een portie Italiaanse kunst, veel gelati en … (hoe kan het ook anders) pizza

Tip: met de museumpas reis je vijf keer heen- en terug met de trein aan halve prijs. Meer weten? ›

Ochtend: cappuccino slurpen op een piazza

Ontbijt, dat bestaat voor de gemiddelde Italiaan uit een pittig kopje espresso of een schuimige cappuccino in de ochtendzon. Jouw ontbijt start op de piazza Montigni (bij Antwerpenaren eerder bekend als de Montignystraat). Bestel een koffie - en optioneel een pateeke - bij Kolonel Koffie en zet je neer op het terras. Een beetje people watching doet altijd deugd. En er zoeft vast en zeker wel iemand op een Vespa voorbij.

© Fragment uit 'Het oordeel van Salomo' van Frans Floris - KMSKA

Italiaanse penseelstreken in het KMSKA

Na de koffie is het tijd om je museumpas boven te halen. Je volgende bestemming loert al om de hoek: het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. Op het dak van de voorgevel prijken twee gigantische zegewagens. Zo’n beelden werden ook in het oude Italië vaak op triomfbogen geplaatst, om een militaire overwinning eens goed in de verf te zetten.

In het museum zelf vind je werk van Italiaanse schilders zoals Antonello da Messina, Ambrosius Benson of de Venetiaan Titiaan. Maar ook bij kunstenaars van eigen bodem is Italië niet ver weg. Een reis naar Italië was quasi een must als je het wilde maken in de artistieke wereld. Niet alleen Rubens, maar ook Frans Floris zijn daar mooie voorbeelden van. Die laatste blinkt trouwens uit in Romeinse sandalen en soldatenlaarzen. Heb je die details al eens goed bekeken?

Ijsje als lunch? Moet kunnen.

Het is gemakkelijk om de tijd uit het oog te verliezen in het KMSKA. Gelukkig zegt je rammelende buik wel hoe laat het is. Je kan natuurlijk een stukje focaccia halen of resoluut voor een broodje tomaat-mozzarella gaan, maar eens je bij Gelato Milanese staat (Vleminckveld 6), wil je niets anders dan een hoorntje met vijf bollen. De Italiaanse Roberto Milanese - want zo heet hij echt - opende zijn boetiek in 2020 en serveert gelato op traditionele wijze. Voor ons een bolletje mascarpone met vijgen, graag.