KMSKA © KMSKA

Verbeter je conditie in deze 5 musea

12 januari 2023

Trap het nieuwe jaar goed af met een dagje trappenlopen

Ah, een nieuw jaar. Eentje vol frisse ideeën, dromen en vooral ook: goede voornemens. Staat ‘mijn conditie verbeteren’ (weer) op je lijst dit jaar? Raap je moed bij elkaar en start er meteen mee. Gelukkig hoef je daarvoor niet meteen een marathon te lopen. Begin gewoon met een museumbezoek. Een museum? Ja, want wie de collectie van deze 5 musea wil bewonderen, zal heel wat trappen moeten betreden. Hallo, beenspieren!

1) Belfort van Bergen: puffend richting panorama

Wie er meteen goed wil invliegen, vindt in Bergen een mooie uitdaging. Middenin de stad staat het Belfort op je te wachten. Dit UNESCO-Werelderfgoed telt wel 365 treden, maar het uitzicht op 87 meter hoogte is het puffen meer dan waard. Onderweg vertellen de vier ‘vensters op de tijd’ - innovatieve multimediaschermen - je bovendien alles over het landschap rondom. Na wat oefening kan je de volgende keer misschien al joggend naar boven?

Voor wie de smaak te pakken heeft: ook in Brugge staat er een Belfort en die telt net één trede meer!

2) Hallepoort: klimmen voor beginners

Is een Belfort wat te hoog gegrepen? Begin dan bij een kleinere toren, zoals de Hallepoort in Brussel. Dit 600 jaar oude monument is het laatste overblijfsel van de Brusselse stadsomwalling. Je belandt er in een sprookjesachtige wereld vol verwijzingen naar de tijd van ridders en prinsessen. Klaar voor de klim? Na 169 treden bereik je het dakterras waar je getrakteerd wordt op een panorama over de stad. Wie had gedacht dat conditie opbouwen zo plezant kon zijn.

© Hallepoort

3) KMSKA: de stairway to heaven

Ze noemen hem echt zo, in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. De stairway to heaven loopt van Zaal Licht tot Zaal Kleur, kortom: van helemaal beneden, tot helemaal boven. Een stevige kuitentraining van maar liefst 103 treden. Gelukkig kan je boven even tot rust komen tussen de kunstwerken en verdrinken in de vibrerende Grote zon van Otto Piene. Neem gerust een pauze onderweg voor een foto, want de trap is niet alleen goed voor je conditie, hij is ook zeer fotogeniek. Laat je dus vooral niet verleiden door de lift!

4) Museum aan de IJzer: voor een monumentale prestatie

‘Nooit meer oorlog’, dat is de boodschap die je onthoudt na een bezoek aan het Museum aan de IJzer in Diksmuide. Hier hoor je de verhalen van de Belgisch-Duitse confrontatie tijdens de Eerste Wereldoorlog en dat zindert na. Je start je bezoek helemaal bovenaan, op de 22e verdieping. Veel klimmen moet je voorlopig nog niet doen, want de panoramalift schiet je in no time de lucht in. De twee verdiepingen richting het dak van de toren moet je wel zelf doen. Daar heb je een uitgestrekt zicht over de oude slagvelden. Daarna daal je met de trappen 22 verdiepingen naar beneden. Niets houdt je natuurlijk tegen om ze niet alleen af, maar ook af en toe terug op te lopen.

5) Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis: een geheim terras

Maar weinig mensen weten het, maar met je ticket voor het Koninklijk Museum van het Leger en Krijgsgeschiedenis heb je toegang tot de Triomfboog in het Jubelpark. Na een heleboel trappen - want daar kwam je tenslotte voor - sta je vlak naast de immense vierspan. Het panorama is er magnifiek en als je goed kijkt, kan je vast het Atomium, de basiliek van Koekelberg en de VRT-toren spotten. Ook in het museum zelf kan je trouwens heel wat calorieën verbranden. Met maar liefst 40.000 m2 aan glimmende ridderharnassen, vliegtuigen en kanonnen schiet je stappenteller meteen de hoogte in.

Met de museumpas bezoek je al deze musea en 220 andere helemaal gratis. Dat is goedkoper dan een fitnessabonnement! Nog geen museumpas? Koop hem hier.

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

314 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas