Chaos © Unsplash Markus Spiske

Waarom rommelige kunst de beste is...

3 september 2020

... bewezen in 6 heerlijk wanordelijke werken.

Ligt je huis er niet altijd even ordelijk bij in deze vreemde tijden? Geen probleem, met deze zes kunstwerken leer je rommel appreciëren. En wie wil nu niet midden in een conceptuele installatie leven?

1) Van wijn tot werk - de kurken van Arman

© Arman, Quand le vin est tiré, 1963 Collectie S.M.A.K., Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent Foto: Dirk Pauwels

Het kan al eens gebeuren dat je een fles wijn opent en dat de kurk en omhulsel op de keukentafel blijven liggen. Maar om dat nu direct een kunstwerk te noemen? Wel, zo dacht Arman er alvast niet over. Uit wijnflescapsules maakte hij dit unieke kunstwerk met een eenvoudig kleurenpalet dat je kan terugvinden in het S.M.A.K.

2) Chaos in de hemelen

© Bron: collectie MSK Gent - Lukas Arts in Flanders - foto: Hugo Maertens

Van de Oostendenaar James Ensor kennen we natuurlijk de chaotische Intrede van Christus in Brussel - maar de man heeft best nog andere wanordelijke taferelen uit zijn mouw geschud. Zoals dit hemelse gevecht, waarin duivels op de vuist gaan met engelen - heerlijk, die wirwar van vechtende hemeldiertjes. In het Gentse MSK wordt de ets bewaard, maar hou het bij je bezoekje toch maar wat rustiger dan de hemelcreaturen.

3) Mikado XL

© Beam Drop Antwerp, Chris Burden, Collectie Stad Antwerpen, Middelheimmuseum. Foto: Michel Wuyts

Dit is misschien wel het meest impressionante stuk van het lijstje: Beam Drop van Chris Burden in het Middelheimmuseum. In een put van twaalf op twaalf meter vloeibaar beton werden meer dan honderd stalen balken gedropt met een kraan. Die mikadostokjes op de vloer? Je kinderen zijn gewoon performancekunstenaars in wording.

4) De rommelige driekleur