De baden van Oostende © Museum voor Schone Kunsten Gent, www.lukasweb.be – Art in Flanders, Dominique Provost (detail)

Zonzeker met deze 6 schilderijen

26 augustus 2021

In deze Belgische musea krijg je het warm. Ongeacht de temperatuur.

1. James Ensor, De baden van Oostende, 1890, Museum voor Schone Kunsten Gent

Dacht je dat het vroeger minder druk was in je favoriete badplaats? Mis! Al in de belle époque was het in Oostende vechten om een plekje onder de zon. Ensor vereeuwigt de mensenzee die zijn stad overspoelt met een fijne neus voor satire, een scherp oog voor detail en een alziende Zon met een even stralende als spottende blik. Een beetje de Teletubbies avant la lettre, als je het ons vraagt.

2. Félicien Rops, Les Gaillardes, v. 1880, Félicien Rops Museum (Namen)

Niet enkel het zicht op de Noordzee trof het gevoelige oog van Félicien Rops, de symbolistische kunstenaar die vooral bekend staat om zijn afbeeldingen van vrouwen in minder of meer geklede toestand. Net zoals bij Ensor wordt ook bij Rops het strandhokje, bedacht om zich te kunnen te verschuilen voor de blikken van andere strandgangers, omgetoverd tot een uitkijkpost voor voyeurs.

© Musée Félicien Rops

3. Edgard Tytgat, Kermesse à Watermael, 1911, Groeningemuseum (Brugge)

Heel wat braver van opzet brengt dit uitzicht op de markt van Edgard Tytgatons op een zomeravond naar Watermael-Bosvoorde. De schilder woonde daar met collega’s Rik Wouters en Fernand Verhaegen als buren. De dame op het balkon heet Alice, ze is de vrouw van Verhaegen. De feestelijke scène onder haar ogen tovert een glimlach op haar gezicht. Wat een zelfbeheersing- in haar plaats stonden we al beneden om eindeloos veel smoutebollen te eten.