Kalmthout © Joke Van der Maelen

5 Belgische musea midden in de natuur

6 mei 2021

Deze musea combineer je moeiteloos met een weidse wandeling.

Natuur én cultuur - voor ons zijn ze even belangrijk. Het liefst nog combineren we beide! Eerst laten we ons meevoeren in de verbeeldingsvolle wereld van een bijzondere museumcollectie, daarna trekken we naar buiten om al dat moois op ons te laten inwerken tijdens een stevige wandeling.

1) Van Apollinaire naar de Amblève

Aan de oevers van de Amblève doemt de Abdij van Stavelot op - een van de oudste kloosters van België. In de oude abdijgebouwen vind je vandaag een museum rond de dichter Guillaume Apollinaire én een rond het beroemde racecircuit van Spa-Francorchamps. Maar vergeet zeker niet na een bezoekje met je museumpas ook de omgeving te verkennen! De 12,5 kilometer lange forellenpromenade vertrekt vanuit Stavelot en nodigt je uit om al wandelend de loop van de Amblève te volgen.

2) Wandelen in de buurt van de Leie

De Leie mag dan al eens de  ‘Golden River’ genoemd worden, haar water bezorgde de Kortrijkzanen lange tijd ook kopbrekens. Hoewel het uitstekend geschikt was voor het roten van het vlas, zorgde de vlasactiviteit tegelijkertijd voor vervuiling en een doordringende stank. Wat er toen gebeurde… kom je te weten in het boeiende museum over de vlasindustrie: Texture, Museum van vlas en textiel. Vlak naast het museum stroomt de Leie zelf, en Toerisme Kortrijk voorziet in heel wat fiets- en wandelmogelijkheden in de buurt.