Myriam Luckx - Arboretum Kalmthout © Myriam Luckx - Arboretum Kalmthout

6 musea in de bloemetjes

19 mei 2023

Zin in een fleurige uitstap? In deze musea zit je goed.

Ruik je het? Proef je het? Juist: de lente hangt in de lucht. Tijd om de bloemetjes buiten te zetten, of om je in huis te omringen met de eerste heerlijk geurende ruikers, vers vanuit de tuin. Waarom zou dat niet ook voor de musea gelden? Ontdek hier de meest bloemrijke musea, gratis te bezoeken met je museumpas. Leve de lente!

Bloemetjes buiten zetten …

1) Rododendrons in Kalmthout

In het Arboretum van Kalmthout staan de prachtige rododendrons momenteel in bloei. Van knalrood tot babyroze: breng ze in mei een bezoekje en laat je betoveren door hun fotogenieke look en onweerstaanbaar parfum.

2) Rozen in Meise

Elk seizoen stippelt Plantentuin Meise een wandeling uit langs de bloeiers van dat moment. In mei is de lente op zijn hoogtepunt. Geen beter moment dus om de drie kilometer lange lentewandeling te volgen. Vooral het Rododendronbos en de Rozentuin stelen de show met hun regenboog aan kleuren. Trek stevige schoenen aan en vergeet je fototoestel niet, want dit moét je gewoon vastleggen.

3) Stijlvol kuieren in Mariemont

Het Koninklijk Museum van Mariemont bevindt zich in het hart van een groot park dat tegelijkertijd een van de mooiste arboretums van België is. Wandel doorheen deze prachtige omgeving tussen de soms honderdjarige bomen en de vele bronzen beelden, waaronder de Burgers van Calais van Auguste Rodin en Le semeur van Constantin Meunier.

© Plantentuin Meise

... of liever genieten van bloemetjes binnen?

4) Bloemenpracht in het Autrique-huis

Wie ook fan is van bloemen, is Privat Livemont, een art-nouveaukunstenaar uit Brussel. Voor het jaar van de art nouveau zet het Autrique-huis in Schaarbeek het werk van deze Brusselaar in de kijker. In de tentoonstelling Bloemenpracht vind je enkele van zijn knappe affiches en sgrafitti (dat is trouwens geen typfout voor grafitti, maar een soort tekening in mortel). Art nouveau is altijd gebaseerd op de natuur en dat zie je ook in de decoratieve details van Livemont.