Francis Alÿs, Children’s Game #10: Papalote (film still). Balkh, Afghanistan, 2011 . 4’13”. In collaboration with Félix Blume and Elena Pardo © Copyright Francis Alÿs, Courtesy of the galleries Peter Kilchmann, Jan Mot and David Zwirner

Toptentoonstelling: Francis Alÿs in WIELS

7 september 2023

Een ‘serieuze’ expo over de kunst van het spelen

Francis Alÿs is een speelvogel. Hij zet ons graag op het verkeerde been. In WIELS toont deze Belgische artiest films en schilderijen van schijnbaar onschuldige kinderspelen, maar The Nature of the Game zit vol boeiende tegenstellingen. Laat je niet om de tuin leiden!

De tentoonstelling loopt van 7 september 2023 tot en met 7 januari 2024.

Een ticket voor The Nature of the Game kost € 10, maar met de museumpas ga je volledig gratis. Net als naar 230 andere musea. Koop hier je museumpas.

Spel vs. ernst

Spelen is een basisbehoefte. Kinderen doen het in alle tijden en overal ter wereld. Denk maar aan Bruegels Kinderspelen uit de 16e eeuw, een kunstwerk dat een grote indruk maakte op Francis Alÿs toen hij het - als kind - voor het eerst zag. Maar de kinderspelen die Alÿs al sinds 1999 documenteert zijn niet los te zien van hun ernstige context. In conflictgebieden als Congo of recent nog Oekraïne schuurt de onschuld van het kinderspel met ons besef van de gewelddadige situaties er rond.

© Francis Alÿs, Courtesy of the galleries Peter Kilchmann, Jan Mot and David Zwirner

Logica vs. absurditeit

Kinderspelen hebben hun eigen logica en regeltjes, die voor volwassenen soms onbegrijpelijk zijn. Toch bieden ze een structuur en houvast, zeker wanneer de kinderen zich in onveilige situaties bevinden. Dat contrast tussen logica en ongerijmdheid fascineert Alÿs. “Hun spelletjes imiteren, bespotten of tarten de regels van de volwassen maatschappij die hen omringt,” zegt Alÿs daarover.

Het kleine leven vs. de grote politiek

Al zijn hele carrière lang is Alÿs geboeid door menselijk gedrag. Op zijn vele wandelingen en reizen observeert hij het dagdagelijkse leven en legt het vast - via schilderkunst, tekenkunst of video en animatie. Toch schuilen onder deze alledaagse bovenlaag vaak politieke of sociale thema’s. Zoals in de filminstallatie The Silence of Ani (2015), waarin kinderen verstoppertje spelen in de ruïnes van een oude Armeense stad aan de rand van het huidige Turkije. Met behulp van vogelgeluiden wekken ze de illusie dat de stad weer tot leven komt. De filminstallatie uit 2015 maakt deel uit van The Nature of the Game.

Kies voor een exclusieve museumpas van Francis Alÿs

Zin gekregen om in de wereld van Francis Alÿs te duiken? Tuurlijk! Met je museumpas bezoek je de tentoonstelling in WIELS gratis. Nog geen museumpas? Trakteer jezelf dan op de exclusieve Limited Edition van de museumpas, met een prachtig schilderij van Alÿs op de voorkant (het schilderij hoger op deze pagina). Zolang de voorraad strekt!

► Toegang tot WIELS en meer dan 230 andere musea? Kies voor de museumpas.

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

311 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas