Mundaneum © Frederic Ravens - Mundaneum

4 kindvriendelijke musea in Bergen

1 april 2022

Trakteer jouw gezin op torenhoog plezier

Heb je thuis avontuurlijke kleuters, sportieve tieners of weetgrage pubers rondlopen? Neem dan eens de trein naar Bergen. In deze wervelende stad ontvangen de musea jouw gezin met open armen. Een gesmaakte daguitstap voor jong én oud!

Tip: in de meeste musea is de toegang voor kinderen gratis, maar met de museumpas ga jij als (groot)ouder ook gratis mee naar binnen. De museumpas geeft je een jaar lang toegang tot meer dan 220 Belgische musea.

Leuk, ik wil de museumpas!

1) Belfort van Bergen: ready, steady, go! (alle leeftijden)

Wie het eerste boven is! Als eerste kennismaking met de stad, kan het Belfort van Bergen tellen. Dit UNESCO-Werelderfgoed daagt je kinderen uit om de 365 treden zo snel mogelijk te nemen - bovenaan worden ze beloond met het prachtige uitzicht op de stad. Voor wie met kleine kinderen reist, deze geruststelling: er is ook een panoramische lift. Tijdens het omhoog gaan, vertellen de vier ‘vensters op de tijd’  - innovatieve multimediaschermen - je bovendien alles over het landschap rondom.

2) Mundaneum: een fascinerende wereld aan kennis (vanaf 12 jaar)

Overbluf je wijsneuzerige pubers met dit weetje: lang voor er sprake was van Google bestond er al een zoekmachine - sterker nog, de eerste zoekmachine ter wereld was te vinden in België! Twee Belgische wetenschappers vatten begin de twintigste eeuw het plan op om alle kennis ter wereld te verzamelen, ordenen en toegankelijk te maken voor iedereen. Met als ultieme doel: de wereldvrede. Het Mundaneum is er het resultaat van: een fascinerende plek waar je prettig verdwaalt tussen grote en kleine wetenswaardigheden.