Op date in het museum © MSK Gent - © Martin Corlazzzoli

5 redenen om op date te gaan in het museum

27 januari 2022

Vergeet dat hippe restaurant: daten in het museum heeft alleen maar voordelen.

Altijd spannend, zo’n eerste date. Je bent zenuwachtig, je vraagt je af of het gesprek wel zal vlotten, of jullie wel genoeg interesses delen... Een goede raad: in plaats van in een restaurant meteen face to face te gaan zitten (en wanhopig je checklist ‘interessante onderwerpen’ af te lopen) neem je je nieuwe date beter mee naar een inspirerende plek. Een museum, bijvoorbeeld! De voordelen zijn eindeloos, zeker met een museumpas op zak...

Je hebt altijd iets om over te praten

In het beste geval vinden jullie meteen aanknopingspunten in het werk dat wordt tentoongesteld. Valt er desondanks een ietwat gênante stilte, dan doe je toch gewoon of je  heel geconcentreerd de informatiebordjes aan het lezen bent? Tip: Pols op voorhand grondig de interesses van je date. Is hij of zij gepassioneerd door hedendaagse kunst, dan levert een bezoekje aan het S.M.A.K. of BAM wellicht een meer geslaagde date op dan een trip naar Autoworld - hoe interessant dat museum ook is.

Je kan strategisch signalen uitzenden

Je kan natuurlijk ook doelbewust je date in the mood brengen, door hem of haar mee te nemen naar een aantal tijdelijke tentoonstellingen die momenteel te bezoeken zijn. Droom samen van verre reizen in SteM Sint-Niklaas - afdeling Mercatormuseum met de expo 'Kaarten aan de wand’. Je vindt er ook oude (en bizarre) schoolposters, garant nostalgie en geschater. Of maak het wat concreter in de expo ‘SWIPE RIGHT! DATA, DATING, DESIRE’ van iMAL. Samen staren naar een tongzoen op een een elektro-encefalogram, dat kan niet anders dan vonken geven, toch?

Je kan trakteren op extra's

Valt de tentoonstelling toch een beetje tegen? Da’s pech, maar niet getreurd: de meeste musea hebben een gezellig café of een restaurant, waar een glaasje bubbels of een koffie met een pateeke de teleurstelling snel doet vergeten. Zo’n culinaire stop biedt je meteen de kans om te bewijzen dat je nièt van het gierige type bent. Op het museumbezoek zelf kon je je date al niet trakteren, want dat is gratis met de museumpas, maar verwen je gezelschap dan wel minstens met een extraatje.

Je kan uitpakken met je meest knappe outfit

Ok, een voorjaarswandeling aan zee is ook romantisch, maar het heeft één groot nadeel: door die muts, sjaal en dikke winterjas kan je moeilijk imponeren met je outfit. Neen, dan beter het museum, waar je in de vestiaire elegant je jas van je schouders laat glijden, om je date te verblinden met je stijlvolle en misschien wel frivole verschijning. Wedden dat zelfs de grootste kunstwerken erbij verbleken?

Er is altijd een way out

Toegegeven, het is wat drastisch, maar stel nu dat je date werkelijk verschrikkelijk tegenvalt, dan doe je toch gewoon  zoals Banksy: exit through the gift shop... Niet erg sympathiek, dat is waar… maar het leven is kort, en wie weet zijn er in andere musea wel meer geschikte dates die op je wachten?

Tot slot: 5 romantische musea om ons advies in praktijk te brengen:

DIVA Antwerp Home of Diamonds (Antwerpen) - voor wie wil polsen of zijn of haar date een dure smaak heeft.

Het Charlier Museum (Brussel) - voor de frivole sfeer van de belle époque

Het Aquarium-Museum van Luik (Luik) - Treed in de voetsporen van de piepjonge Leonardo DiCaprio en Claire Danes. Ook Romeo en Julia begonnen hun romance in het dromerige licht van een aquarium.

Het Nationaal Museum van de Speelkaart (Turnhout) - voor hen die het wat gewaagd willen: tegen het licht gehouden laten sommige kaarten erotische tekeningen zien

Het Koninklijk Museum van Mariemont (Morlanwelz) - verstoppertje spelen tussen de sequoia's van het arboretum

Nog geen museumpas op zak om deze tips in de praktijk om te zetten?

Bestel hem snel online