Natuurhistorisch Museum en Vivarium Doornik © Natuurhistorisch Museum en Vivarium Doornik

7 beestige musea

24 maart 2023

Ontmoet de dieren van de savanne, het bos en de onderwaterwereld

Van krioelende insecten tot metershoge giraffen. In deze musea verken je een stukje van ons dierenrijk.

1) De Wereld van Kina: turen naar tarantulas

Voor jonge curieuzeneuzen is De Wereld van Kina in Gent een paradijs. Hier worden al hun vragen over het dierenrijk een voor een beantwoord (zo krijg jij als (groot)ouder even een beetje ademruimte, oef!). Ga kennismaken met je gevederde vrienden in de vogelzaal of sta oog in oog met een heel bijzondere “vogel” … de vogelspin! Het museum is opgedeeld in twee plekken: het Huis en de Tuin. Tussen de bloemen en struiken in de Tuin krioelt het van de kriebelbeestjes. In de lente en zomer kan je de bijen er ook vlijtig nectar zien verzamelen. Wat een beestenboel!

2) Aquarium Museum Luik: zwemmende zeepaardjes

In het Aquarium-Museum Luik heb je geen snorkel nodig om de onderwaterwereld te bewonderen. Wandel door de azuurblauwe ruimtes met meer dan 150 vissoorten, gaande van de kleurrijke exemplaren uit Finding Nemo tot haaien met vlekjes. Wist je trouwens dat sommige vissen van geslacht kunnen veranderen? Het leven onder water blijft ons verrassen en we weten er nog lang niet alles over!

© AfricaMuseum

3) AfricaMuseum: grave giraffen en brullende leeuwen

Op safari in eigen land? In het AfricaMuseum in Tervuren kan dat perfect. Oké, we geven toe: de dieren die je er treft, zijn niet meer zo levendig als die in een Afrikaans safaripark, maar je komt er wel dichter dan ooit. In Afrika vind je uitgestrekte woestijnen, eindeloze savannes, besneeuwde bergen en een van de grootste tropische regenwouden ter wereld. In het museum krijg je een glimp van het leven in die gebieden te zien: van een gigantische olifant tot luipaarden, krokodillen en slangen.

4) Natuurhistorisch Museum en Vivarium: tussen nijlpaarden en vlinders

Het Natuurhistorisch Museum & Vivarium in Doornik voelt een beetje als een rariteitenkabinet uit de 19e eeuw en dat is niet zo raar, want zo werd het museum in 1828 ook opgericht. Je vindt er nog honderden opgezette dieren, van nijlpaarden tot vogels en katachtigen. Maar de collectie breidde ook uit: naast het rariteitenkabinet heeft het museum ook een vivarium met levende vissen en amfibieën. Ontmoet er brilkaaimannen, vogelspinnen en gifkikkers in allerlei kleuren. En om je bezoek idyllisch af te sluiten, breng je nog een bezoek aan de vlindertuin waar duizenden exotische soorten rond je heen fladderen.

5) Bos & Water Museum P. Noé: de vrienden van Sneeuwwitje

Olifanten en leeuwen zijn best cool, maar ook bij ons zijn er fascinerende diersoorten te vinden. Daarvoor moet je in het Bos- en Watermuseum in Spa zijn. In onze bossen en waterplassen verschuilen zich herten, everzwijnen en diverse vogelsoorten. Ontrafel hun geheimen en leer onze natuur weer een beetje beter kennen. Het museum ligt trouwens middenin een bosrijk gebied. Ideaal om nadien met je verrekijker op pad te gaan en een van je nieuwe vrienden te spotten!