Gallo-Romeins Museum Tongeren © Patrick Mathei - Gallo-Romeins Museum Tongeren

De 5 favoriete Limburgse musea van pashouders

15 december 2022

Op zoek naar een museum in dit fietsparadijs? Dit zijn de aanraders.

In Limburg vind je de mooiste wandelpaden, de meest idyllische fietstochten en de lekkerste kersenvlaai. Maar ook de musea zijn de moeite. Kan je niet kiezen? Dit zijn de meest bezochte musea van onze pashouders in de provincie.

Tip: met de museumpas bezoek je deze en 220 andere musea gewoon gratis. Een heel jaar lang. Meer over de museumpas? Dat lees je hier.

1) Gallo-Romeins Museum (Tongeren)

Bezorgt de film The Gladiator - hmmm, die Russell Crowe - je nog steeds kippenvel? Dan is het in het Gallo-Romeins Museum van Tongeren dat je moet zijn, voor een kennismaking met de Romeinse cultuur en geschiedenis. Levensechte wassen beelden, didactische filmpjes en maquettes brengen de vele topstukken tot leven. Ontdek de geschiedenis van dat volkje dat ons - bij Toutatis! - nog steeds zo fascineert.

2) Openluchtmuseum Bokrijk

Een interactief openluchtmuseum dat belooft je terug te voeren in de tijd? Maak kennis met Openluchtmuseum Bokrijk en zijn 120 historische huisjes vol verrassingen. Kinderen (en volwassenen) kunnen met hun handen door het deeg woelen en zelf brood bakken of een lederen tasje maken om hun eerste spaarcentjes in te bewaren. Eerder van het sportieve type? Huur een fiets, volg het adembenemende fietspad dat over het water voert en voel je even Mozes himself. Een unieke ervaring, zo fijn dat Time Magazine Bokrijk in 2018 een plekje gunde in de lijst 'The World’s Greatest Places to Visit'.

3) LABIOMISTA (Genk)

LABIOMISTA, het wonderlab van kunstenaar Koen Vanmechelen bevindt zich vlakbij de Genkse Terhills. Een openluchtmuseum met een twist, want naast kunstinstallaties kruis je onderweg ook dromedarissen en bonte paradijsvogels. In een boeiende audiogids legt Vanmechelen zelf uit wat al die dingen te maken hebben met elkaar.