KMSKA openingsweekend © Fille Roelants en Sanne De Block - KMSKA

De 5 favoriete Antwerpse musea van pashouders

15 december 2022

Bij deze museumparels ben je aan het juiste adres

Zoek je een museum in provincie Antwerpen, maar weet je niet waar te beginnen? Laat je inspireren door de favorieten van onze pashouders. Deze 5 musea in en rond ‘t Stad stonden bovenaan de verlanglijstjes.

Tip: met de museumpas bezoek je deze en 220 andere musea gewoon gratis. Een heel jaar lang. Meer over de museumpas? Dat lees je hier.

1) Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Na een renovatie van zo’n 10 jaar opende het KMSKA opnieuw de deuren. Verheug je op weelderige decors, de grootste Ensorcollectie ter wereld en internationale topstukken, zoals de Madonna van Fouquet. Ook op het programma: een hoorspel, ateliers waarin je zelf aan de slag kan, virtual reality en een splinternieuwe tuin. In dit museum kan je uren in ronddwalen.

2) FOMU - Fotomuseum Antwerpen

Laat de Antwerpse Meir even achter je en wandel zuidwaarts richting het FOMU, een van de meest prestigieuze fotografiemusea van Europa. In wisselende tentoonstellingen krijg je zowel Belgisch als internationaal talent voorgeschoteld. Saul Leiter, Bieke Depoorter en zelfs Ai Weiwei zijn al de revue gepasseerd. Geloof ons, dat is andere koek dan de vakantiekiekjes van je tante.

3) MAS (Antwerpen)

Onmisbaar in de Antwerpse skyline: het rode pakhuis met zijn 10 verdiepingen, ook wel het MAS genoemd. Op elke verdieping wacht je een stroom aan verhalen, over Antwerpen, de haven en de wereld. Hou de museumagenda in de gaten, want er komen steeds nieuwe tentoonstellingen die ook de kleinste bezoekers wel smaken. Wie tot aan de top geraakt, zal het zich niet beklagen. Het 360°-panorama over Antwerpen stelt nooit teleur.