La Boverie © Eskonpeupejer - La Boverie

Met tieners naar het museum: aanrader?

19 mei 2022

Wij babbelen erover met Katrien van Eskonpeupejer

Eskonwat zeg je? Eskonpeupejer, of zoals ze dat in het Frans schrijven ‘est-ce qu’on peut payer’. Een zinnetje dat de kinderen van Katrien veelvuldig gebruiken op café tijdens hun uitstapjes. Eskonpeupejer is een Kortrijkse bende van twee ouders en drie tienerzonen. Een gezin met een gezamenlijke passie: eropuit trekken. En liefst nog naar een museum.

Wat begon met wat foto’s delen op facebook, groeide uit tot een heuse blog vol inspiratie voor uitstappen met tieners. Katrien en haar man bewijzen dat je ook pubers kan warm maken voor musea. Tijd voor een babbeltje.

© De bende van Eskonpeupejer

Jullie blog staat vol tips, maar waar halen jullie zelf inspiratie?

Soms heeft een van ons iets gezien: online, op een affiche of ergens in een krant. Het gebeurt ook dat we gewoon ergens ter plaatse zijn en via Google Maps de buurt uitkammen. We volgen ook de tips van museumpas op de voet. Daar hebben we al heel veel leuke plekjes uitgehaald! ”

Hoe bepalen jullie welke musea jullie met het gezin bezoeken?

Iedereen is vrij om voorstellen te doen en gelukkig komen we ook goed overeen. Aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap, kunst … het boeit ons allemaal. Het liefst van al doen we de niet-voor-de-hand-liggende plekjes. Musea die op het eerste zicht misschien klein lijken en je anders zo voorbij zou lopen, kunnen je net het meeste raken.”

Museum44 Meensel-Kiezegem is er bijvoorbeeld zo eentje. Van buitenaf zou je het niet zeggen, maar hier verschuilt zich een parel. Het museum wordt grotendeels door vrijwilligers uitgebaat en brengt een ongelooflijk pakkend verhaal. ”

"Musea die op het eerste zicht misschien klein lijken en je zo voorbij zou lopen, kunnen je net het meeste raken."

Zijn musea in het algemeen goed afgestemd op tieners?

“We zien vaak dat musea veel moeite doen om vooral de jongere kinderen naar hun museum te trekken. Onze zonen hebben ook heel wat spelparcours doorlopen. Voor tieners is er niet zoveel op maat, maar ik vind dat niet altijd nodig.”

“Wij gaan naar een museum om te ontdekken wat er allemaal te zien is en dat moet ook zo zijn voor onze kinderen. Het is belangrijk dat ze op eigen tempo door de collectie kunnen dwalen en meepikken wat ze zelf willen.”