Villa Empain © Boghossian Stichting

7 musea met prachtige architectuur

11 januari 2024

Wanneer een museumgebouw zelf een kunstwerk is

We kijken graag rond in de museumzalen, naar alle verhalen en stukken die er voor ons liggen. Maar soms begint je bezoek al eerder: bij de buitenkant! Ook achter de architecturale vormgeving van een museumgebouw schuilen grote kunstenaars, architecten en ingenieurs. Laat je bekoren door deze prachtige, ingenieuze en bezielde museumgebouwen.

1) Villa Empain: een must-see in art deco

Kan de art-decostijl je wel bekoren? Dan moet je in Elsene zijn. In 1930 startte de toen 22-jarige Louis Empain met de bouw van zijn villa. Michel Polak, een populaire architect van die tijd, maakte de klus af en het resultaat mag er zijn. Bewonder dit stukje erfgoed met zijn natuurlijke lichtinval, marmer en graniet, smeedijzer, mozaïeken en een chic buitenzwembad als kers op de taart.

2) Le Grand-Hornu: twee musea op werelderfgoed

Wist je dat de site van Le Grand-Hornu UNESCO Werelderfgoed is? Het bevindt zich in een oude steenkoolmijn en met je museumpas kan je er binnen in zowel het Centrum voor Innovatie en Design (CID) als het Museum voor Hedendaagse Kunsten (MACS). De site is een voorbeeld van het industrieel neo-klassieke patrimonium in Europa met zijn typische booggewelven, geveldriehoeken en halfronde vensters. Wanneer je er rondwandelt, passeer je ook enkele mijngebouwen, een crypte, een arbeiderswijk, het kasteel De Gorge, paardenstallen én mijnschachten. Daar ben je een dagje mee zoet!

Le Grand-Hornu
© Le Grand-Hornu

3) Kazerne Dossin: een monument in de stad

Vanuit Kazerne Dossin in Mechelen werden in de Tweede Wereldoorlog meer dan 25.000 Joden, Roma en Sinti weggevoerd naar Auschwitz- Birkenau. Een bikkelhard verhaal waar de architecten van het gebouw mee aan de slag zijn gegaan. In het huidige museumgebouw zijn de ramen die uitkijken op de kazerne duidelijk dichtgemetseld met 25.000 witte stenen, als nadrukkelijke herinnering. Achter de serene witte muren vind je een museum in de vorm van een vijfhoek, met in de punt grote glaspartijen als teken van hoop. Daarmee werd Kazerne Dossin niet alleen een museum, maar ook een herdenkingsmonument.

Kazerne Dossin