Industriemuseum, Gent © Corlazzzoli (Industriemuseum Gent)

Wonderlijke machines in 17 musea

12 maart 2021

Voor wie wil weten hoe het eigenlijk werkt.

Hoe zit het in elkaar? Mag ik dat eens zelf proberen? Groot en klein, iedereen is van nature nieuwsgierig. In musea ontdek je niet alleen kunst, maar ook… hoe ingenieuze machines werken. Vertrek met je vragen naar deze musea rond wetenschap en technologie.

De ambachtslui van vroeger

Wil je alles weten over eeuwenoude ambachten - en de toestellen die de makers nodig hadden - dan moeten deze musea op je lijstje:

• De lakenweverij maakte Eupen groot. Bekijk de weeftoestellen in elk detail in het Stadtmuseum Eupen.
  • In Hasselt leer je hoe jenever gemaakt wordt in het Jenevermuseum. Al meer dan 500 jaar spelen stokers met ingrediënten en technieken. En wat is het verschil tussen jenever en gin?
  • Texture in Kortrijk introduceert je in de wereld van de vlas en linnen. Wist je dat de Amerikaanse dollar voor 25% uit vlas bestaat?

Indrukwekkende drukpersen

De drukker is een kunstenaar.  Daarvan overtuigen deze drie musea je. Ze nemen je mee langs indrukwekkende machines voor de reproductie van boeken, kaarten, affiches, litho’s ...

• Snuif de geur van hout, leer en inkt in de uitgeverij en het woonhuis van de familie Plantin-Moretus. Opeens sta je voor de oudste drukpersen ter wereld, van meer dan 400 jaar oud, bij je bezoek aan het Museum Plantin-Moretus in hartje Antwerpen
  • In Thuin stap je binnen in het Maison de l'Imprimerie (vertaald: het Huis van de Drukkerij), een museum over de ambachten en kunsten rond boekdrukkunst en papier. Kom er te weten hoe papier wordt gemaakt, of er een verschil is tussen gravures en lithografie en wat een ‘lettergiemachine’ is.
  • Ook het Nationaal Museum van de Speelkaart uit drukkersstad Turnhout moet in dit lijstje staan. Je ziet er de authentieke drukpersen van speelkaarten. Soms worden die opnieuw in gang gezet en galmt het geluid van de indrukwekkende stoommachine door het gebouw.

Met je neus op de industriële revolutie

In het centrum van Gent huist het Industriemuseum in een voormalige katoenfabriek. Je kan er de machineolie nog ruiken! Kijk naar een kolossale stoommachine, oude reclame en het leven van een beluikbewoner. Verschillende generaties van ondernemers, handelaars en arbeiders nemen je mee in een universeel verhaal over mensen en machines en hoe die de wereld rondom ons veranderden. Een andere bijzondere fabriek vind je in Izegem: Eperon d’Or, een legendarische schoen- en borstelfabriek. Bijzonder vakmanschap, de moeite om te ontdekken.

Machinerie van de mijnen

Met je museumpas kun je gratis naar twee historische mijnsites, die zelfs UNESCO-werelderfgoed zijn. Hoe zag de wereld van de mijnwerkers eruit, onder en boven de grond?

• Le Bois du Cazier (Marcinelle) vertelt je de verhalen van kolen, staal en glas. Je ziet er enorme stoommachines, dynamo’s, het lampenhuis en zelfs een elektrische tram.
  • In Bois-du-Luc in La Louvière, waar de mijnontginning tot 1973 actief bleef, verken je een authentiek bewaard mijnwerkersdorp: industriële gebouwen maar ook het schooltje, het rusthuis, de kiosk, de werkmanshuisjes en de kerk. Klim ook een van de (nu begroeide) terrils op.

Fascinerende auto’s

Een Brussels museum brengt je helemaal in vervoering. En neem je kinderen mee, die vinden dit een geweldig uitstapje naar de wereld van auto’s.

• Autoworld Brussels in het Brusselse Jubelpark toont je in meer dan 250 koetsen, auto’s en motors de geschiedenis van de auto van 1896 tot nu. Werp een blik op de voertuigen van morgen en bekijk de collecties van voertuigen van de openbare diensten, auto's die ooit aan de Koninklijke Familie toebehoorden, microcars en sportauto’s.

Digitale machines

Gefascineerd door digitale technologie? In het NAM-IP Computermuseum in Namen wandel je door de geschiedenis van de informatica, en die begint al op het einde van de 19e eeuw met de ‘tabelleermachine’. Bewonder vervolgens de eerste reken- en schrijfmachines en maak kennis met de voorouder van je persoonlijke computer.

Ook:

• In het Mercatormuseum in Sint-Niklaas leer je dat de kaarten in je gps zijn gebaseerd op de cartografische ‘Mercatorprojectie’.
  • Het Mundaneum in Bergen wijdt je in in de voorloper van de zoekmachines: een classificatie van ‘alle kennis van de wereld’ in het begin van de 20e eeuw.
  • iMAL in Sint-Jans-Molenbeek focust helemaal op digitale kunst: met digitale technieken verbeelden kunstenaars hun artistieke ideeën.

Je mond valt open van de satellietbeelden in het Planetarium in Brussel. (Vanaf 3 april terug open.)

Je museumpas geeft je gratis toegang tot nog méér musea rond wetenschappen en technologie. Nog geen museumpas? Bestel hem hier!

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

317 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas