Winterlandschap met vogelknip © Pieter Brueghel II naar Pieter Bruegel de Oude, Museum Mayer van den Bergh

5 winterlandschappen waarvan je het écht koud krijgt

13 januari 2022

Het zijn geen winters meer zoals vroeger. In afwachting van gezellige vrieskou kunnen we ons gelukkig beroepen op heerlijke koude taferelen uit de schilderkunst.

1) Winterlandschap met vogelknip: Pieter Brueghel II naar Pieter Bruegel de Oude, Museum Mayer van den Bergh, Antwerpen

Dit is ongetwijfeld het winterlandschap der winterlandschappen. Winterlandschap met schaatsers en vogelknip van Pieter Bruegel de Oude werd een slordige 127 keer gekopieerd, waarvan verschillende keren door zijn zoon - die heette toevallig ook Pieter.

We zien een bont gezelschap van sleeënde kinderen, schaatsers, kaatsers en vogels. Pieter junior voegde zelf het bijbelse thema van de vlucht naar Egypte toe. Dankzij Maria, Jozef en de ezel voelen we ons toch nog een beetje in kerstsfeer.

© Emile Claus, MSK Gent

2) De ijsvogels: Emile Claus (1891), Museum voor Schone Kunsten Gent

Een schilderij vol rozig licht en toch de vrieskou suggereren: je moet het maar kunnen. Emile Claus was het Belgische gezicht van het impressionisme. Het detail in De ijsvogels verraadt zijn naturalistisch verleden, maar het licht kondigt dan weer het typisch Belgische luminisme aan. Wij krijgen het er alvast warm van.