Musea waar je andermans interieur kan zien © Maison Losseau

8 musea waar je andermans interieur kan zien

9 maart 2023

Schaamteloos snuisteren in het huis van de architect, de bankier en de dichter.

Nóg beter dan scrollen door foto’s op immosites? Andermans huis gewoon binnenwandelen. In deze 8 musea kan het.

1) Kasteel van Seneffe: terug naar de 18de eeuw

Het Kasteel van Seneffe werd gebouwd in de 18de eeuw, als ‘bescheiden’ buitenverblijf van ondernemer Julien de Pester, baron van Seneffe. Het is een classicistische parel met minutieus versierde schouwen en prachtige parketvloeren. Kuier in de uitgestrekte tuin, aangelegd volgens de oorspronkelijke plannen, en je waant je in een roman van Jane Austen.

2) Hortamuseum: in het huis van de architect

Wie Brusselse architectuur zegt, zegt Victor Horta. Zijn herkenbare art nouveau-stijl, gebaseerd op de natuur, duikt nog steeds in het straatbeeld op. Het Hortamuseum is daar het mooiste voorbeeld van. Dit is het woonhuis en werkatelier van Horta himself, met gouden trapleuningen, een living met zicht op de tuin en de allermooiste dakkoepel die je ooit gezien hebt. Recent opende er nog een extra ruimte, waar je de renovatie van het gebouw stap voor stap kan zien. Zelfs Brad Pitt kwam hier al langs! Eentje waar je dus niet omheen kan.

Meer Horta? Ook het Autrique-huis is de moeite waard, een knap gerestaureerd woonhuis van de hand van de architect in hartje Schaarbeek.

© Hortamuseum

3) Maagdenhuis in Antwerpen: een reality check

Het is niet al goud wat blinkt, en dus verdient ook het Maagdenhuis een plekje in deze lijst. Eeuwenlang was dit een weeshuis voor meisjes. Papkommen, naailappen en vondelingendekens vertellen hun ontroerende verhaal. Vanop het drukke Mechelseplein stap je een oase van rust binnen, met lange gangen, kleine kamertjes, een sobere kapel en een rustgevende binnentuin. In het Maagdenhuis kom je meer te weten over de vondelingen-, wezen- en armenzorg door de eeuwen heen in Antwerpen. Je vindt er ook een mooie collectie 16de- en 17de-eeuwse schilderkunst van o.a. Rubens, Jordaens en Van Dyck.

4) Villa Empain: luxueus art-decopaleis

Villa Empain in Elsene is zonder twijfel een van de mooiste huizen van Brussel. Wij woonden nog thuis op ons eenentwintigste, maar baron Louis Empain liet op die leeftijd een hotel bouwen met gevels uit gepolijst graniet en bezet met bladgoud van 23 karaat. Het was zijn droom dat de villa ooit een museum zou huisvesten, en zo geschiedde. De strakke art-decolijnen leiden je langs kamers in meer soorten marmer en exotisch hout dan je op Pinterest kan vinden. Blikvanger: de opvallende badkamer in felblauwe mozïek.