Mu.ZEE © Yvan Mahieu - Mu.ZEE

Deze 5 musea zijn razend populair in West-Vlaanderen

15 december 2022

Musea die hoog op de verlanglijstjes staan

Steden als Brugge of Oostende krioelen van de musea, maar welke kies je daar nu uit? Laat je inspireren door de lievelingsmusea van onze pashouders. Deze plekken werden het vaakst bezocht in de regio.

Tip: met de museumpas bezoek je deze en 220 andere musea gewoon gratis. Een heel jaar lang. Meer over de museumpas? Dat lees je hier.

1) Mu.ZEE (Oostende)

Wie in Oostende is, kan er niet naast lopen. De iconische glazen gevel van Mu.ZEE, het kunstmuseum aan zee, is een echte eye catcher. Architect Gaston Eysselinck bouwde dit modernistische pand in 1947, in opdracht voor de coöperatieve Spaarzaamheid Economie Oostende. Het gebouw werd eerst gebruikt als warenhuis, tot de provincie West-Vlaanderen het overkocht in 1981. Niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant is een bezoekje waard. Terwijl je kuiert langs de Belgische kunstcollectie van 1830 tot nu, geniet je van prachtige lichtinval en open ruimtes. Een schone harmonie tussen kunstwerken en architectuur.

2) Het James Ensorhuis (Oostende)

In de Vlaanderenstraat in Oostende woonde James Ensor tot aan zijn dood in 1949. Zijn (laatste) woonhuis werd een echt belevingscentrum rond zijn leven: Het James Ensorhuis. Je wekt Ensors schilderijen tot leven, snuistert in zijn interieurspullen en carnavalsmaskers, neust in zijn brieven en foto’s, piept binnen in zijn onaangeroerde woon- en werkkamer. Combineer een bezoek met een Ensorwandeling, die je leidt naar plekjes die iets vertellen over deze kunstenaar.

3) Het Sint-Janshospitaal (Brugge)

Je zou het nu niet meer zeggen, maar de naam verraadt het al: het Sint-Janshospitaal is een van de oudst bewaarde hospitaalgebouwen van Europa. De gekke medische instrumenten en verhalen herinneren je nog aan de tijd van toen. En er is nog meer te zien: ga eens kijken naar de prachtige werken van Hans Memling in de kapel, spring binnen in de apotheek en kruidentuin en vergeet vooral niet omhoog te kijken. Het dakgebinte is op zijn minst fotogeniek te noemen.