S.M.A.K. © S.M.A.K.

Deze Gentse musea mag je niet missen

15 december 2022

Dit zijn 4 topmusea volgens onze pashouder

Niet helemaal zeker of een museum wel iets voor jou is’? Laat je dan leiden door onze pashouders. Zij tippen deze musea omdat ze in Gent erg populair zijn. Ken jij ze al?

Tip: met de museumpas bezoek je deze en 220 andere musea gewoon gratis. Een heel jaar lang. Meer over de museumpas? Dat lees je hier.

1) S.M.A.K.

Hedendaagse kunst hoeft niet moeilijk te zijn - dat wist Jan Hoet al. De flamboyante Gentse curator (1936-2014) bracht midden in het prachtige Gentse Citadelpark een museum tot bloei waar iedereen steeds welkom is (ja, ook jullie, gezinnen met kinderen) en dat de vinger aan de pols houdt van de internationale ontwikkelingen in de beeldende kunst. Tussen de tijdelijke tentoonstellingen en de vaste collectie bestaat een geanimeerde dialoog: op basis van de tijdelijke expo’s wordt ook de collectiepresentatie aangepast. Helemaal verzadigd van de kunsten? Ga een koffie drinken in het gezellige café van S.M.A.K. of duik het park in voor een verfrissende wandeling.

2) MSK Gent

Even de straat oversteken dan, want recht tegenover het S.M.A.K. wacht het Museum voor Schone Kunsten Gent je op. Het MSK is het oudste museum van België en daar vind je kleppers uit de net-iets-minder-hedendaagse kunsten: oude meesters als Jheronimus Bosch en Peter Paul Rubens hangen er naast vernieuwers als James Ensor en Constant Permeke. Ook hier staan de deuren wijd open voor élk publiek. Wie samen met zijn gezin de familieroute volgt, ontdekt het museum met andere ogen, en ook voor personen met een beperking zijn heel wat voorzieningen aangebracht. Moet je bekomen van zoveel eeuwen verzameld moois? Verwen je smaakpapillen in brasserie Mub’art en geniet nog even na.

3) Sint-Pietersabdij Gent

Bij wat opzoekwerk over wat je zeker niet mag missen in Gent, komt dit gebouw ongetwijfeld bovendrijven. En terecht. De Sint-Pietersabdij Gent is niet alleen een mooie achtergrond voor een vakantiefoto, het is ook een museum waar zowel volwassenen als kinderen zich amuseren. Sterke audio is het handelsmerk van dit museum. Tentoonstellingen beleef je hier des te intenser met een audiogids vol sappige weetjes en onwaarschijnlijke verhalen.