Maria Paula Arias © Maria Paula Arias

Instagram-interview: Maria Paula Arias

28 november 2018

In dit tijdperk van de hashtag biedt museumPASSmusées je een digitale onderdompeling in museumwereld 2.0, via een reeks exclusieve interviews over Instagram en musea.

Voor heel wat gebruikers die van cultuur houden heeft Instagram een revolutie teweeggebracht in de manier waarop een museum kan worden benaderd. Intussen hebben de meeste musea deze nieuwe manier van omgaan met collecties ingezet voor hun communicatie. Het is een weg om een ander publiek te bereiken en om het museum af te stoffen – aangezien musea soms worden beschouwd als verouderde instellingen (ten onrechte, naar onze nederige mening).

In dit tijdperk van de hashtag biedt museumPASSmusées je een digitale onderdompeling in museumwereld 2.0, via een reeks exclusieve interviews met experts die deze internettool als geen ander beheersen.

Vandaag: de academische expert, Maria Paula Arias

Maria Paula Arias werkt momenteel aan een doctoraat in de museologie aan de Universiteit van Manchester, wat haar ertoe brengt de relaties tussen sociale netwerken, museumstrategieën en publieksparticipatie te verkennen. Ze is de auteur van de studie Instagram Trends: Visual Narratives of Embodied Experiences at the Museum of Islamic Art, waarvoor ze meer dan 4.000 Instagram-foto’s analyseerde van het Museum voor Islamitische Kunst in Doha, Qatar.

Dag Maria Paula, bedankt voor dit interview! Ben je ooit naar België geweest en heb je hier musea bezocht?

Ja, ik heb met mijn man eens een roadtrip door België gemaakt. We hebben toen in Gent het jaar 2016 ingeluid. Verder bezochten we het M Museum in Leuven, In Flanders Fields in Ieper, het Groeningemuseum in Brugge, het Hergé Museum in Louvain-la-Neuve en de Sint-Baafskathedraal in Gent – hoewel die laatste geen museum is, konden we absoluut De aanbidding van het Lam Gods niet missen!

© Saskia Desmidt - Groeningemuseum.

In welke mate heeft Instagram de museumervaring veranderd?

Ik ben ervan overtuigd dat Instagram de museumervaring grondig heeft veranderd. Sociale netwerken hebben over het algemeen de manier waarop we de wereld ervaren beïnvloedt, en ons gedrag en onze behoeften hebben op hun beurt invloed gehad op deze technologieën. Instagram is een voorbeeld van het feit dat visuele waarneming onze voorkeur geniet. Het moedigt ons aan om min of meer vluchtige verhalen te creëren met afbeeldingen waarmee we ons identificeren.

Op cultureel gebied wordt Instagram op verschillende manieren gebruikt: bezoekers documenteren hun ervaring, instellingen verspreiden hun waarden, kunstenaars vinden inspiratie en een potentiële markt. En deze diverse berichtenreeks trekt dan weer nieuwe doelgroepen aan.

Wat voor museumafbeeldingen werken het beste op Instagram – foto’s van architectuur, de collectie, bezoekers … ?

Het is onmogelijk om te voorspellen wat voor soort inhoud het beste zal werken op de Instagram van musea. En wel om drie redenen. Ten eerste is elk museum anders, zowel wat betreft collectiebeheer en doelstellingen, als wat betreft de waarde voor de gemeenschap en de bezoekers. Ten tweede is het zo dat Instagram gebruikt kan worden op verschillende manieren en voor verschillende doeleinden: om bepaalde artistieke praktijken te benadrukken, om een glimp te bieden achter de schermen van het museum, om leuke momenten te delen, en zoveel meer. Hou er ten slotte rekening mee dat elke gebruiker eenzelfde Instagrambericht op een andere manier interpreteert.

Daarom is het beter om erover na te denken als iets dat op maat gemaakt moet worden, dan om te vertrouwen op vooraf gedefinieerde inhoudscategorieën. Elke instelling moet in eerste instantie definiëren welke berichten ze via Instagram de wereld insturen en met welk doeleinde – een uitgangspunt dat toelaat de relevantie van de inhoud te verzekeren. Het is ook belangrijk om rekening te houden met de beschikbare middelen voor Instagram: hoeveel tijd kan je eraan besteden, welke technologie heb je voorhanden ...

Merk je 'universele' trends op?

Het is vandaag niet mogelijk om te spreken van visuele trends die te vinden zijn in musea over de hele wereld. Weet dat er al onderzoek is gedaan naar dergelijk trends binnen Instagram-gerelateerde inhoud van een bepaald museum. Kylie Budge (2017)* heeft bijvoorbeeld beelden bestudeerd die bezoekers maakten van de tentoonstelling Recollect: Shoes in het Museum of Applied Arts and Sciences in Sydney. Ze zag dat er sprake was van een duidelijke trend, waarbij bezoekers focussen op de objecten in de tentoonstelling. Ryan Dodge (2018) gebruikte Google Cloud Vision om niet minder dan 263.693 beelden te bekijken die bezoekers maakten in en van het Royal Ontario Museum in Toronto, Canada. Hij zag dan weer dat een kleine meerderheid voorkeur toonde voor de architectuur van het museum. Er moet op dit gebied nog veel onderzoek worden gedaan. Hoe meer de resultaten van dergelijke studies worden gedeeld, hoe groter de kans dat instellingen nuttige conclusies kunnen trekken.

Dus we kunnen musea het recept voor de perfecte Instagram-post niet geven?

Inderdaad. Behalve dan dat een succesvolle post naar mijn mening de missie en doelstellingen van de instelling uitdraagt.

Kan je ten slotte een aantal Instagram-accounts met inspirerende 'museum'-inhoud delen met ons?

Er zijn zoveel accounts met inhoud die ik inspirerend, interessant en leuk vind ... Ik zou niet weten waar ik moet beginnen!

*Budge, K. (2017) Objects in Focus: Museum Visitors and Instagram. Curator: The Museum Journal. [Online] 60 (1), 67–85. [online]. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/cura.12183/abstract (Geraadpleegd op 3 april 2017).

Dodge, W. R. (2018) Unpacking 260,000 visitor photos at the Royal Ontario Museum. Noteworthy - The Journal Blog [online]. https://blog.usejournal.com/https-medium-com-wrdodger-unpacking-260-000-visitor-photos-at-the-royal-ontario-museum-e35a51aa9f6b (Geraadpleegd op 29 juli 2018).



244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

317 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas
Mijn museumpas
Meld je aan voor de digitale museumpas