Holbein © museumPASSmusées

Ontdek 5 schitterende kunstwerken ter ere van mama

24 april 2019

Op 12 mei is het moederdag, ook in onze Belgische musea.

Op moederdag (en eigenlijk ook op alle andere dagen) verdienen mama’s het om op zo veel mogelijk manieren te worden geëerd - en zeker via de kunsten! We introduceren je graag tot de misschien wel 5 mooiste moeder-kindtaferelen die momenteel te bewonderen zijn in onze Belgische musea.

George Minne, Moeder en kind in het mudel (Deinze)

© Museum van Deinze en de Leiestreek - www.lukasweb.be - Art in Flanders vzw, foto Dominique Provost

Het moeder-kindduo was een van Minnes favoriete onderwerpen. In dit prachtige beeld is het tafereel gesculpteerd met een uiterst expressieve geometrie. Strekt de moeder haar schouders terwijl ze haar kindje wiegt of is het gewoon een theatrale pose? Aan jou om dat te bepalen!

Anders Zorn, Met moeder, 1895 in het Museum voor Schone Kunsten (Gent)

© Museum voor Schone Kunsten Gent - www.lukasweb.be - Art in Flanders vzw, foto Hugo Maertens

De eerste kennismaking met de zee, brrrr! Gelukkig is mama erbij. Anders Zorn is een van de grote Scandinavische schilders van het einde van de negentiende eeuw, en een van de eersten die het aandurfde om te schilderen en plein air. Dit intieme tafereel is er het resultaat van.

Gustave Marissiaux, Portret van een moeder en haar kind in het Fotografiemuseum (Charleroi)