© Martin Corlazzoli / museumPASSmusées

Zij gaven de museumpas cadeau

30 november 2023

Een eindejaarscadeau dat een heel jaar geluk brengt.

December: de maand van lichtjesslingers, kleurrijke kerstbomen, krokante kroketjes en … cadeautjes! Iets geven waar iemand écht iets aan heeft, is soms een hele opdracht. Heb je al eens aan de museumpas gedacht? Renate, Seppe, Liena en Louise wel en zij vertellen je graag of dat cadeau in de smaak viel.

Renate geeft haar partner 240 dates

Renate heeft zelf een museumpas en besloot haar lief er ook een cadeau te doen. “Hij was erg verrast en heel blij met zijn pas. Hij ging meteen op onderzoek om uit te vissen waar hij de pas voor het eerst kon gebruiken”, vertelt Renate. Ondertussen geeft ze de pas al drie jaar op rij en het blijft een hit: “Het is een cadeau dat je aanzet om samen nieuwe plekken te bezoeken. Het leuke is dat elk museumbezoek ook een feestelijk laagje krijgt, want je linkt het altijd aan het cadeau dat je hebt gegeven.”

Hij was erg verrast en heel blij. Hij ging meteen op onderzoek waar hij de pas voor de eerste keer kon gebruiken

Renate, pashouder
Renate en familie in KMSKA

Renate en haar lief gebruiken de pas vooral samen en nemen als het kan ook de kinderen mee. “Elk jaar staan er dezelfde bezoekjes op de planning, zoals Z33 in Hasselt, het Gallo-Romeins Museum in Tongeren of La Boverie in Luik”, vertelt ze. “Maar we zoeken ook graag tijdelijke expo’s op en plannen onze tripjes daar vaak rond. Het leuke is het totaalplaatje: op de eerste plaats inhoudelijk, het beleven van de expo, maar erna rondsnuisteren in de museumshop en genieten van een koffie en iets zoets, zijn minstens even belangrijk.”

Liena verwent haar opa al vier jaar op rij

“Mijn Vokke is zo iemand die alles al heeft wat hij nodig heeft”, vertelt Liena. “Met een materieel cadeau doe je hem niet veel plezier, maar hij houdt wel van kunst en geschiedenis. Een museumpas is dus ideaal, en bovendien een superde ideale gelegenheid om samen iets leuks te doen.”

Dat doet Liena al vier jaar op rij. Sinds de lancering van de museumpas is het een vaste waarde onder de kerstboom en daar kijkt haar opa enorm naar uit: “Door elk jaar een hernieuwing cadeau te doen, weet Vokke dat hij zorgeloos op pad kan blijven gaan met zijn museumpas, zonder te moeten nadenken over de vervaldatum. Meestal stop ik er een kaartje bij met daarop een museum of tentoonstelling die hij leuk zou vinden. Zo is het cadeau toch elke keer een beetje anders en kunnen we meteen een tripje plannen.”

Met een museumpas geef je veel meer dan met een gewoon cadeau. Je geeft zelfs meer dan enkel museumtripjes: interessante gesprekken, nieuwe plekken en kunstenaars om te ontdekken, en meestal ook een lekkere lunch.

Liena

“Vokke is een grote fan van de Vlaamse Meesters”, zegt Liena. “Een bezoekje aan het KMSKA mocht dus niet ontbreken: met de adembenemende Rubenszaal alleen al waren we even zoet. Het Red Star Line museum staat ook nog op onze planning: een boeiend stukje Antwerpse geschiedenis.“

Ook zin om iemand blij te maken met de museumpas?

Koop een cadeaubon voor de museumpas in een van de deelnemende musea of - nog gemakkelijker - online. Zo ontvang je hem meteen in je mailbox.

Seppe gaf zijn vriendin een Limited Edition

“Mijn vriendin is op zich geen die hard museumfan”, zegt Seppe. “Maar ze gaat wel graag op uitstap en ik wist dat ze hem zeker ging gebruiken om onderweg ook een museum binnen te springen. Ze leert graag nieuwe plekken kennen en daar is de museumpas - zeker als cadeau - het abonnement bij uitstek voor.”

Ze ziet mij nu nóg liever!

Seppe

Seppe gaf niet zomaar een museumpas, maar een Limited Edition. “Ik kocht in Bozar een bijzondere uitgave met een werk van Hockney. Er was toen een expo over hem en die werd natuurlijk meteen haar eerste uitstap!”, vertelt hij. “Sindsdien bezoekt ze regelmatig musea in Brussel of doen we samen een uitstap in andere delen van ons land. Zo namen we onze museumpas onlangs nog mee voor een weekendje naar Hasselt.”

Louise ziet haar papa genieten van zijn cadeau

“Ik had in de krant gelezen over de museumpas en moest meteen aan mijn papa denken”, vertelt Louise. “Mijn papa houdt van musea bezoeken. Dat is voor hem pure ontspanning. We wisten dat hij heel blij zou zijn met de pas en dat het een extra stimulans is om nog vaker op museumbezoek te gaan. Het is financieel ook een stuk voordeliger dan de losse tickets die hij altijd koopt.”

Het is een heel dankbaar en betaalbaar cadeau om te geven. Er zitten zoveel musea en tentoonstellingen in en er is voor elk wat wils.

Louise

Papa Geert gaat vooral op bezoek bij de Gentse musea, waar hij vlot met de fiets naartoe kan. “Zijn lievelingsmuseum is het MSK in Gent” - zegt Louise - “maar dankzij zijn museumpas ontdekt hij ook plekken waar hij voordien niet per se heen zou gaan. We zijn ook al samen op pad geweest naar De Wereld van Kina en het GUM. Dat vonden zijn kleinkinderen ook heel fijn!”

Louise wou haar papa graag een hernieuwing cadeau doen, maar daar stak iemand een stokje voor.  “Mijn papa heeft zijn museumpas vorig jaar zelf hernieuwd. Hij was ons voor!” (lacht) “Maar ik zou het zeker opnieuw cadeau geven als je ziet dat iemand er zoveel gebruik van maakt en plezier aan heeft.”

Bezorg ook iemand een jaar vol verrassende uitstapjes met de museumpas. Koop ‘m online en hij zit meteen in je mailbox.

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

315 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas