Trein

11 musea dicht bij het station

17 november 2022

Met de trein naar het museum... dat is dubbel reizen.

Zin in een museumtripje dat ook nog zacht is voor het milieu? Wij hebben voor jou de oplossing: ontdek hier elf musea die zich op een boogscheut van het station bevinden (en die je met je museumpas gratis bezoekt!).

Wist je dat … je als pashouder vijf treintickets aan halve prijs krijgt? Zo wordt je uitstap wel heel voordelig. Ontdek hier alles over de Discovery Tickets.

1) Carnaval in Binche

Op slechts een kleine tien minuten van het station van Binche stoot je op het Internationaal Museum van het Carnaval en het Masker. Het door Unesco als immaterieel erfgoed erkend carnaval van Binche ken je ongetwijfeld al, maar het museum heeft nog veel meer in petto. Het toont “de vele gezichten van het masker” van over de hele wereld van vroeger tot nu.

© Internationaal Museum van het Carnaval en het Masker, Binche.

2) Museumweelde rond Brussel-Centraal

Toegegeven, de hele Kunstberg is op wandelafstand van het Centraal Station. BOZAR is uiteraard een niet te missen klepper, maar we wilden graag ook het Coudenbergpaleis even uitlichten. Om de hoek van het Koninklijk Paleis van Brussel ontdek je de overblijfselen van ondergrondse constructies zoals die van het voormalige paleis van Brussel en van het hof van Hoogstraeten. Boven de ondergrondse gangen van het Coudenbergpaleis vind je dan weer het BELvue Museum, een plek die je maar wat graag informeert over België en haar geschiedenis. Thema’s waarop wordt ingezoomd zijn democratie, welvaart, solidariteit, pluralisme, migratie, taal en Europa. O ja, en vergeet het Muziekinstrumentenmuseum niet! Het is een kleine wandeling waard om een prachtige collectie in een zo mogelijk nog prachtiger gebouw te gaan bewonderen.

© Véronique Evrard – Coudenberg.

3) Het trio van Gent

In Gent ga je voor een driedubbele winst: je kiest vanaf station Gent-Sint-Pieters de richting van het groene Citadelpark voor een heerlijke herfstwandeling, en na een kort (maar kleurrijk) tripje stoot je zowaar op een tandem aan interessante musea: het Museum voor Schone Kunsten Gent en het S.M.A.K., museum voor hedendaagse kunst, liggen recht tegenover elkaar, alsof ze elkaar speels in de gaten houden. Daartussenin ligt, hoe kan het ook anders: het Jan Hoetplein, vernoemd naar de bezieler van het S.M.A.K. Nummer drie tref je op nog geen twee minuten stappen. Het GUM - Gents Universiteitsmuseum met zijn tropische serre maakt de cirkel rond.

Wil je ook op stap? Met de museumpas kan je meer dan 220 musea in België bezoeken. Een heel jaar lang.

KOOP DE MUSEUMPAS

4) Gezonde trip naar Lessen

Op een paar minuten van het station van Lessen beland je in het authentieke Hospitaal Onze-Lieve-Vrouw met de Roos, een voormalig ziekenhuis dat werd gesticht in 1242. Het bleef maar liefst zo’n 750 jaar (tot 1980) in gebruik. Vandaag kan je er de lokale medische geschiedenis ontdekken.

5) Grafische parels en kunstig keramiek in La Louvière

Op letterlijk enkele passen van het station La Louviere kan je het aan keramiek gewijde kunstencentrum Keramis - Centrum van de keramiek bezoeken. Het centrum werd aangelegd op de site van de oude faiencefabriek Boch Keramis. De collectie bevat heel wat stukken van de aardewerkfabriek Boch en ondersteunt ook actief hedendaagse plastische kunstenaars. Niet veel verder bevindt zich het Centre de la Gravure et de l'Image Imprimée. Dit museum is enthousiast over grafische kunst en zal jou ook weten te overtuigen met zijn zeldzame collectie en puike tentoonstellingen.

© Elsa Wittorski – Keramis.

6) Ondergronds in Luik

Het Archeoforum bevindt zich op een paar minuten van het station Luik-Paleis. Dit archeologisch museum ligt in feite onder het Sint-Lambertusplein. Bij het opgraven van de restanten van de verwoestte Sint-Lambertuskathedraal in, botste het team ook op overblijfselen van een Gallo-Romeinse villa, wat leidde tot de aanleg van het museum dat opende in 2003.

© ©SPW-AWaP – Archéoforum.

En er zijn nog een heleboel musea die je vlot bereikt met de trein. Wanneer je op een museum in het overzicht klikt, zie je meteen of er een station in de buurt is.

KOOP DE MUSEUMPAS

245 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

314 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas