Prikkelmand in Huis van Alijn © Michiel Devijver voor Huis van Alijn

7 musea voor mensen met autisme en prikkelgevoeligheid

20 april 2023

Van visuele stappenplannen tot stille bezoeken

Veel volk, felle lichten of enge objecten. Een museumbezoek kan intens zijn voor iemand met autisme of prikkelgevoeligheid. En dat is zonde, want iedereen moet de kans hebben om de collectie te bewonderen. Daarom hebben deze musea tools ontworpen om je beter voor te bereiden en het museumbezoek in alle rust af te leggen.

1) Visueel stappenplan in Het Huis van Alijn

Het Huis van Alijn in Gent heeft heel wat in zijn mars voor mensen met autisme. Via een visueel stappenplan kan je je bezoek perfect voorbereiden en kom je niet voor verrassingen te staan. Het museum laat je bovendien weten wanneer het rustig is en er weinig bezoekers zijn. Een extra troef zijn de ‘prikkelmanden’ in het museum: een mand vol met voorwerpen om de stress te verminderen en de prikkelgevoeligheid te ondersteunen.

2) Stap voor stap naar het Gaspar Museum

Voor personen met autisme brengt een goede voorbereiding vaak rust. Daar heeft het  Gaspar Museum in Aarlen wat op gevonden. Op de website download je een simpel stappenplan dat je door de verschillende zalen van het museum loodst. Je ziet waar de inkom is, waar je je jas kan ophangen en welke verschillende objecten je gaat kruisen. (Alleen in het Frans beschikbaar.)

3) Sensorische kaarten in het AfricaMuseum

Durf je niet goed naar het museum, omdat je niet weet wat je moet verwachten? Dankzij de sensorische kaarten van het AfricaMuseum in Tervuren weet je perfect waar je aan toe bent. Samen met ‘Toerisme voor Autisme’ ontwikkelde het museum een soort plattegronden waarop lichtrijke of net donkere plekken zijn aangeduid. Ook enge objecten kan je op voorhand detecteren en dus gemakkelijk vermijden.

4) Visuele stappenplannen in MSK Gent, M Leuven en het Industriemuseum Gent

Het Museum voor Schone Kunsten (MSK) en het Industriemuseum in Gent, maar ook M Leuven ontwikkelden een visueel stappenplan voor mensen met autisme. Je vindt het document op de websites van het museum en kan het daar gratis downloaden. Samen vul je in om hoe laat je zal vertrekken, met welk vervoersmiddel je gaat en of je nadien eventueel nog bij de museumshop passeert. Dankzij de vele foto’s, krijg je een goed beeld van hoe je bezoek er zal uitzien. Je ontdekt de verschillende zalen, leert hoe de lift werkt en waar je de toiletten vindt. Handig!

5) Rustige momenten in het Archeologisch Museum van Aarlen

Op welk moment ga je het best op museumbezoek? Het Archeologisch Museum van Aarlen lijst de rustige momenten voor je op en toont je in de kalender welke momenten je zeker moet vermijden. Is er een evenement die dag? Dan kan het behoorlijk druk zijn. Blader door de kalender en plan je bezoek eerder ‘s ochtends of ‘s avonds.

Benieuwd naar andere musea die zich extra inzetten voor mensen met een beperking? Bekijk het volledige overzicht.

Met de museumpas heb je toegang tot deze musea en 220 andere. Koop de museumpas online of in een museum.

245 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

318 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas