Moederdag museumPASSmusées © museumPASSmusées - Liesje en Flo in het Trinkhall Museum

Samen naar het museum voor Moederdag

3 mei 2023

Deze duo’s geven je tips voor een heerlijk dagje weg

Tijd samen doorbrengen, dat is het mooiste cadeau dat je iemand kan geven. Zeker je mama, plusmama, schoonmoeder, pleegmama of oma die al haar liefde en tijd aan jou schenkt. En wat is er toffer dan een citytrip met een drankje en een snuifje cultuur? Deze pashouders trekken er regelmatig samen op uit naar een museum. Dit zijn hun tips voor een geslaagde dag quality time

► Ook je heldin verrassen met een jaar vol uitstapjes naar 225 musea? Doe deze Moederdag de museumpas cadeau.

Liesje en Flo gaan voor cake en cultuur

Flo gaf haar mama vorig jaar voor Moederdag een museumpas. Sindsdien trekken ze samen regelmatig naar het museum en dat gaat altijd volgens dezelfde formule. “We kiezen telkens een stad uit, zoeken een leuke lunchplek, een koffiebar met gebak én een museum.” zegt Liesje. “We zijn allebei geen shoppers, dus deze formule is ons op het lijf geschreven. We gingen al samen naar Gent, Luik en Antwerpen. De volgende uitstap wordt Brussel!”

Hun tips:

• In Antwerpen: “Wij hadden een heerlijke lunch bij Vegateau en gingen daarna kuieren op Het Steen om The Antwerp Story te bezoeken. Een aperitiefje deden we op het gezellige terras van Take Five Minutes in Paris, waarna we nog enkele vintage winkels binnenliepen.”
  • In Luik: “Op een winterse dag is de kerstmarkt met obligatoire glühwein en smoutebollen een zalig uitje. Opwarmen deden we in het Museum van het Waalse Leven, met heel wat nostalgische spullen.”
  • In Gent: “Eerst een uitgebreide middaglunch bij Knol&Kool en dan richting het Industriemuseum Gent waar er altijd wel een nieuwe tentoonstelling te zien is. Afsluiten doen we liefst met een koffie en taartje, in Madam Bakster bijvoorbeeld.”

Bhushavali en Atyudarini gaan back to the roots in Brussel

Bhushavali is een museumfan van het eerste uur en geeft die microbe ook door aan haar dochter Atyudarini. “We hebben musea over heel het land bezocht en de meeste zijn echt heel kindvriendelijk.” zegt Bhushavali. “Het is heerlijk om samen op pad te zijn en bovendien heb ik met mijn museumpas al heel wat toegangstickets bespaard! Atyudarini geniet hier minstens evenveel van als ik.”

Hun tips:

• Museum Kunst & Geschiedenis (Brussel): “Onze roots liggen in India, dus vinden we het heel fijn om naar het India-deel van dit mooie museum te gaan. Soms blijven we er ook even zitten en lezen we samen een Indisch verhaal.”
  • Huis van Alijn (Gent): “Hier kan ik aan mijn dochter laten zien hoe het leven was voor de komst van de smartphone. Mijn moeder zou de nostalgie ook geweldig vinden! Afsluiten doe je met een lekker vlierbloesem-aperitief op het terras.”
© Bhushavali in het KMSKA

3) Saartje en Carin gaan al van jongs af aan samen naar musea

Zowel Saartje als haar moeder Carin hebben een museumpas en merken dat ze daardoor gemakkelijker samen op pad gaan. “Nu we allebei een museumpas hebben, denken we er ook actiever aan om een museum te bezoeken” - zegt Saartje. “Wanneer mijn papa bijvoorbeeld een dagje naar De Ronde kijkt, gaan mijn mama en ik samen op stap. Mijn ouders namen mij als kind regelmatig mee naar musea in binnen- en buitenland. Het is fijn dat we dat nu nog altijd samen kunnen doen.”

Hun tips:

• La Boverie (Luik): “Met de trein naar Luik gaan en toekomen in het magnifieke station is op zich al de moeite. La Boverie ligt op wandelafstand van het station en heeft heel diverse, maar sterke tentoonstellingen. Het museum is ook mooi gelegen, in een groene omgeving.”
  • Museum Dhondt-Dhaenens (Deurle): “Mijn mama en ik houden allebei van kleinschalige expo's of musea. Naar ons gevoel beleef je die intenser en kan je gemakkelijker je aandacht bij het onderwerp houden. Nadat ze iets hoorde over een expo die in Museum Dhondt-Dhaenens liep, trokken we er samen heen en waren we aangenaam verrast. Ook de lichtinval is er prachtig.”
  • BAM (Museum Schone Kunsten Bergen): “De expo’s in BAM zitten altijd goed in elkaar. We bezochten onder andere die rond Miró en Arne Quinze. Ook dit museum kan je makkelijk met de trein bereiken en er is een markt op wandelafstand waar je gezellig even een koffie kan drinken. Bergen is een kleine, charmante stad die zeker de moeite is om te bezoeken!”