Coudenbergpaleis © Jasmine Van Hevel, Coudenbergpaleis, Brussel

10 musea voor tijdens de paasvakantie

24 maart 2021

Kruisboogschieten, een medaille scoren of de speurneus uithangen - in deze musea kan het allemaal.

De paasvakantie lonkt en de kinderen zijn thuis? Fluitje van een cent! Deze 10 Belgische musea ontvangen jouw gezin met open armen, en met je museumpas op zak zijn jullie bezoekjes gratis. Op pad!

1) Speur met Bob de Graver in het Gallo-Romeins Museum

Van 3 tot 18 april ontdekt jouw familie het verre verleden in het Gallo-Romeins Museum in Tongeren. Tijdens een spannende luistertocht loodst archeoloog Bob de Graver jouw kinderen langs de boeiendste objecten. Los als een echte detective de vraagjes van de speurtocht op, kraak de code en vind de Box van Bob. Dat speurdersdiploma hebben jouw kids dubbel en dik verdiend! (Voor kinderen van 5 tot 9 jaar)

2) Op zoek naar het Gulden Vlies in het Coudenbergpaleis

Tijdens de paasvakantie gaan speurneuzen ondergronds in het Brusselse Coudenbergpaleis. Gewapend met een rugzak (met daarin een puzzel, een schatkaart, een kostuum, een zaklamp ...) lossen ze opdrachten op die hen dichter bij een magische code brengen. Die code hebben ze nodig om de schatkist met de verloren ketting van het Gulden Vlies te openen. (Voor kinderen van 5 tot 8 jaar, museumtoegang gratis met museumpas, 4 per rugzakje)

3) Win een chocoladesculptuur in het FAM

In het FAM in Marche-en-Famenne zijn er vreemde paashazen aan het werk geweest… Ze hebben paaseieren verstopt op verschillende plaatsen in het museum. Gewapend met een notitieboekje gaat jouw kroost de uitdaging aan om ze te vinden. Al zoekend verkennen de kinderen de collectie en leren ze alles over de prachtige Famenne-streek. Doe meteen ook mee aan de paaswedstrijd en maak kans op een overheerlijke chocoladesculptuur!

4) Kruisboogschieten in het Taxandriamuseum

Schieten in een museum, kan dat? In het Taxandriamuseum in Turnhout kan het tijdens de paasvakantie alvast wél. Hendrik Wiske, het laatste hert van Turnhout, zorgt ervoor dat je zelf een mini-kruisboog kan proberen. Maar eerst neemt het dier je nog mee om te quizzen en te knutselen... zo begrijp je meteen al spelend waarom de Kempense heide een waar jachtparadijs was. (Voor kinderen van 4 tot 12 jaar)

5) Oorlogje spelen in het Koninklijk Legermuseum

Spelen die van jou ook zo graag oorlogje? Dan wordt het tijd om eens een bezoekje te plannen aan het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel. De collectie bestaat uit indrukwekkende harnassen en meesterlijk bewerkte degens, honderden uniformen, uitzonderlijke eremedailles en zeldzame muziekinstrumenten, wapens en uitrustingen, vliegtuigen of gepantserde voertuigen. Van de stormram tot de F-16-straaljager: ontdek hoe ‘verfijnd’ de ‘kunst’ van het oorlogvoeren werd doorheen de tijd. (Voor kinderen vanaf 9 jaar)

6) Laat je leiden door het Aquarium-Museum

Tijdens de paasvakantie organiseert het Aquarium-Museum in Luik opnieuw speciale familierondleidingen onder begeleiding van een wetenschappelijke ‘animator’. Sluit aan bij deze interessante maar ook spannende tocht door het museum: observeer de dieren van dichtbij, kijk door de microscopen en laat je meeslepen door de verhalen van de gids. (Museumtoegang gratis met museumpas, 1 extra p.p. voor de gids)

7) Ontdek het (nieuwe) verhaal van Gent

Het vaste circuit ‘Het verhaal van Gent’ in het STAM was na tien jaar toe aan een make-over en is vorig najaar kindvriendelijker dan ooit heropend. Met een speels kinderspoor doorheen de museumzalen gaan de jongsten op eigen tempo op ontdekking. Natuurlijk is er een vernieuwde versie van de (nog altijd even gigantische) luchtfoto van Gent. En ook de 'drie torens' in Lego zijn helemaal terug!

8) Kraak de kluis in het Museum van de Nationale Bank van België

Wil je je kinderen opleiden tot volleerde bankrovers? Stuur ze dan naar het Museum van de Nationale Bank van België voor een trainingskamp. In de kelder van het Brusselse museum werd een mysterieuze kluis gevonden, die onmogelijk te openen bleek… Met behulp van een spelboekje moeten de kleine krakers verschillende missies volbrengen om de code te vinden. Tip: ervaring met tijdreizen is een troef! (Voor kinderen van 7 tot 12 jaar)

9) Word de ontsnappingskoning van KOERS

Waag je kans en demarreer uit het peloton. Maar pas op, de achtervolging wordt ingezet. Ben jij straks de chasse patate en rijd je jezelf helemaal choco? Tijdens de paasvakantie daagt het Museum van de Wielersport KOERS in Roeselare je uit met een spannende zoektocht. Zorg dat je smartphone opgeladen is, zet door als een echte Flandrien en los de raadsels op. (Voor kinderen van 10 tot 14 jaar)

10) Ga voor goud in het Sportimonium

De Olympische Spelen van 2020 in Japan zijn helaas niet kunnen doorgaan, maar je kan nog steeds gaan voor goud in het SPORTIMONIUM in Hofstade. Via spelletjes, raadsels en sportieve testjes ontdek je de BREAKING BOUNDARIES-expo en de kids nemen na het bezoek een medaille mee naar huis.

TIP: Zoek je nog meer kindvriendelijke musea?

Check het aanbod tijdens de paasvakantie van Autoworld Brussels, De Wereld van Kina, Het Huis van Alijn, het Ecomuseum van de Viroin, WaterHouse, Musée L, Museum Hof van Busleyden, …

In de meeste musea is de toegang voor kinderen gratis, maar met je museumpas ga jij als (groot)ouder ook gratis mee naar binnen. Nog geen museumpas? Bestel hem hier!

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

309 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas