De Wereld van Kina © De Wereld van Kina

5 kindvriendelijke musea in Gent

1 april 2022

Dit vinden ze sowieso ‘vree wijs’

3) Huis van Alijn: vrienden worden met Pierke (alle leeftijden)

Ook alledaagse spullen verdienen een plek in het museum. In het Huis van Alijn ontdek je samen hoe het dagelijks leven doorheen de jaren veranderde. En dat is extra plezant met de doe-opdrachten. Verkleed je op je paasbest, blader in oude fotoalbums, rust even uit in het knutsel- of leeshoekje, doe een gekke appelsiendans of neem samen een foto in de Photomatique. Je kan ook op luistertocht met Hendrik en Poes of een voorstelling meepikken van het poppentheater met Pierke. Keuze genoeg dus!

5) Industriemuseum Gent: hier is alles (s)tof (vanaf 6 jaar)

In het centrum van Gent vind je het Industriemuseum, in een oude katoenfabriek. In het gloednieuwe museumspel voor families doorkruis je de museumcollectie met een gereedschapskist vol materialen en speelse opdrachten. Speur met de verrekijker, puzzel een mini spintoestel ineen, ontwerp je eigen kaartje en beeld het fabrieksgedicht uit.

In het wondermooie Gent voelen ook kinderen zich thuis. Van gigantische luchtfoto’s tot knotsgekke verkleedpartijtjes en griezelige tarantula’s: hier moet je zijn voor een onvergetelijke gezinsactiviteit

© Phile Deprez - STAM Gent

1) De Wereld van Kina: slimme spinnen en fluorescerende stenen (alle leeftijden)

In De Wereld van Kina draait alles rond de beleving van kinderen en jongeren. Octaaf de octopus en Geeuw de Meeuw tonen je de weg in dit natuurmuseum op twee locaties (Het Huis en De Tuin). Je passeert unieke fossielen, een dioramazaal vol vogels, een dijbeen van een mammoet en zelfs een kamer vol kruipbeestjes. Durf jij de tarantula’s begroeten? De meest unieke boom in De Tuin is zonder twijfel de ‘Tuutjesboom’.  Al honderden dappere kindjes namen er afscheid van hun geliefde fopspeen.

Meer kindvriendelijke musea? Lees ook:

Tip: in de meeste musea is de toegang voor kinderen gratis, maar met de museumpas ga jij als (groot)ouder ook gratis mee naar binnen. De museumpas geeft je een jaar lang toegang tot meer dan 240 Belgische musea

Leuk, ik wil de museumpas!

2) STAM: verhalen uit de stad (vanaf 6 jaar)

Het vaste circuit ‘Het verhaal van Gent’ in het STAM is na een make-over kindvriendelijker dan ooit. Met een speels kinderspoor gaan de jongsten op ontdekking als echte ambachtslui, handelaars en citytrippers. Allemaal op eigen tempo. Natuurlijk is er een vernieuwde versie van de (nog altijd even gigantische) luchtfoto van Gent en mogen ook de 'drie torens' in Lego niet in het plaatje ontbreken.

4) S.M.A.K.: kunst met de ‘K’ van kinderen (vanaf 6 jaar)

Moderne kunst, niets voor kinderen? Daar heb je het mis. In het S.M.A.K. in Gent kies je uit verschillende routes door de vaste collectie en tijdelijke tentoonstellingen, allemaal volledig op kindermaat. Ga op zoek naar de handtekening van de kunstenaar of andere verborgen geheimen in zijn werk, leef je uit met de vele doe-opdrachten en maak zelf kunst door te tekenen of te dansen.

Tip: spaar tickets uit met de museumpas

In de meeste musea is de toegang voor kinderen gratis, maar met de museumpas ga jij als (groot)ouder ook gratis mee naar binnen. De museumpas geeft je een jaar lang toegang tot meer dan 240 Belgische musea

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

314 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas