Gent © Gent - Hector Martinez by Unsplash

Op uitstap naar het museum… en meer

2 juni 2021

Deze musea combineer je moeiteloos met een leuke extra.

Voor een topmuseum springt een mens al gauw eens de trein op naar een andere stad... Maar waarom zou je na je museumbezoek onmiddellijk weer naar huis gaan? Maak van je museumuitje een heuse dagtrip: dit zijn zes musea die je kan combineren met een extra leuke activiteit.

1) LUIK: Museum-sport

In deze Vurige Stede struikel je over de boeiende musea. Wie zich helemaal wil inleven in de geschiedenis van Wallonië bezoekt het Museum van het Waalse Leven, de liefhebbers van een nog oudere geschiedenis duiken - letterlijk - ondergronds in het Archeoforum. Maar wanneer de geest verzadigd is, wil het lichaam ook iets. Ziedaar: de Montagne de Bueren, een imposante negentiende-eeuwse trap die 374 treden telt en het historisch centrum van Luik verbindt met de resten van de citadel. Het uitzicht is magistraal, de café liégeois achteraf meer dan verdiend.

© Petros Aristidou

2) GENT: Museum-shopping

Gent is de stad van de vrie wijze musea, en wie twee vliegen in één klap wil slaan - of drie! - neemt zijn kinderen mee en koppelt aan zijn museumbezoek een ontspannen middagje shoppen. Trek eerst naar het Huis van Alijn, het supersympathieke 'museum van het dagelijks leven', dat jong en oud zal bekoren met zijn frisse en interactieve opstelling. Topper voor de kinderen zijn de laatste zalen, waar het speelgoed van de jaren 1960 tot vandaag verleidelijk ligt verzameld. Daarna checken jullie meteen ook Oudburg: een pittoresk straatje vol heerlijke boetiekjes en snuisterwinkeltjes vlakbij het museum. Gezelligheid gegarandeerd!

© RV

3) OOSTENDE: Museum-Zee

Wat bekt lekkerder dan de combinatie Mu.ZEE - het is dan ook de naam van het Oostendse kunstmuseum-aan-zee, waar een vleugel is gewijd aan twee Belgische groten: James Ensor en Léon Spilliaert. Het modernistische pand met de rustige ruime museumzalen nodigt uit tot eindeloos dwalen, maar natuurlijk lokt ook de zee zelf onweerstaanbaar. Op slechts een boogscheut van Mu.ZEE ligt onze eigenste Noordzee, en wie is nu niet te porren voor een stevige strandwandeling  - met een portie garnaalkroketjes achteraf?

© RV

4) MECHELEN: Museum-bier

In Mechelen heb je een afspraak met de geschiedenis. Het prachtige Museum Hof van Busleyden flitst je terug naar het begin van de zestiende eeuw, toen de stad schitterde als hoofdstad van de Bourgondische Nederlanden. Om daarna te toasten op het glorierijke verleden, struin je door de charmante kronkelstraatjes van het Groot Begijnhof en je landt op het terrasje van een van de sympathieke brasseries daar. Santé!